Historické lodi obohatí dubrovnickou nabídku výletních plaveb

Chorvatsko... Články ... Aktuality ... Historické lodi…
Publikováno: 07.04.2005

V letošním roce se konečně dubrovnická flotila rozroste o dva historické koráby, které v minulosti přinášely slávu kupecké Dubrovnické republice a v jejích službách brázdily vody celého Středozemního moře.

Jednou z nich bude galeona, tedy obchodní a válečná plachetní loď se třemi až pěti stěžni a s ráhnovými plachtami. Galeony vznikly pravděpodobně v první polovině 16. století v Portugalsku. Spojovaly v sobě výhodu štíhlosti trupu galér s pevností a výškou karavel. Pro galeony byla typická několikapatrová záď s nástavbou, tzv. kastelem, zužující se směrem vzhůru, a dopředu vybíhající kloun. Byly to právě obrovské galeony, které používalo Španělsko a Portugalsko pro své velké zaoceánské plavby a pro přepravu drahocenných nákladů z Nového světa do mateřských zemí. Galeony tvořily i jádro proslulé španělské Armady, loďstva, platícího ve své době za neporazitelné.

Dubrovnické galeony postavené tehdy v loděnicích republiky patřily k nejlepším a nejspolehlivějším na světě. Oceňovala se jejich konstrukce i jejich plavební vlastnosti, možnost snadno je používat jak pro válečné, tak i pro obchodní účely.

Nová galeona byla postavena v nevelké rodinné loďařské dílně v městečku Omiš v Dalmácii. Na její stavbě se kromě majitele loděnice a jeho synů podílel i investor a budoucí majitel lodi v jedné osobě.

Tato dřevěná loď je dlouhá 30 metrů a široká 7,5 metru; má tři stěžně, pohon obstarávají dva motory, každý o výkonu 250 koní. Plachty byly přivezeny až z Hongkongu. Kapacita galeony je 200 turistů.

Protože nebyly k dispozici žádné plány těchto lodí, pátrali novodobí tvůrci galeony v dubrovnickém archivu po podrobnostech jejího tehdejšího vybavení. Jejich úsilí bylo korunováno úspěchem. Loď má nyní vysloveně původní renesanční vzhled, nechybějí ani čtyři děla. Počítá se s tím, že posádka bude oblečena stejně jako v době největší slávy dubrovnických galeon.

Loď má od konce června letošního roku vozit turisty prostřednictvím agentury ELITE z Dubrovníku na Elafitské ostrovy.

Další atrakcí dubrovnické flotily bude karaka, největší válečný a obchodní koráb z doby 15. a začátku 16. století, pocházející z Portugalska. Vývojově navazovala na obchodní středomořské plachetnice. Původně měla dva, později až čtyři stěžně, typickou vysokou ustupující nástavbu (kastel) na přídi i zádi. Pro válečné účely se používaly obrovské karavely o výtlaku až 1 500 tun, na nichž se plavilo 1 200 námořníků a vojáků. Oplachtění se řídilo podle místa výroby.

Nová karaka byla postavena v nevelké soukromé loděnici ve Splitu, dokončovací práce byly provedeny ve velké známé loděnici v Betině na ostrově Murter. Loď dlouhá 30 metrů a široká 7,5 metru má tři stěžně. Její trup je z oceli, ale je obložen hmotou, která věrně napodobuje dřevo. Vypadá tedy stejně impozantně jako pravá karaka a již v loděnicích vzbuzovala značnou pozornost.

Prostřednictvím agentury DUBROVNIK TRAVEL bude vozit turisty z Dubrovníku na jednodenní výlety. V Dubrovníku by se měla prvně objevit v dubnu letošního roku a v sezóně by již měla pravidelně brázdit vody Jadranu.


Mohlo by vás zajímat