Začala výstavba plného profilu dálnice na "Istrijském ypsilonu"

Chorvatsko... Články ... Aktuality ... Začala výstavba…
Publikováno: 21.10.2008

Začátkem října byla za přítomnosti předsedy chorvatské vlády Ivo Sanadera zahájena přestavba "Istrijského ypsilonu" v dálniční síť. Dokončena má být v roce 2012.

Istrijský ypsilon (Istarski ipsilon) je páteří silničního systému na Istrijském poloostrově o délce 141 km. Jeho západní rameno vede istrijským vnitrozemím od slovinských hranic téměř paralelně s pobřežím k jihovýchodu a u Kanfanaru se spojuje s východním ramenem, který vede od severovýchodu, z Rijeky. Od Kanfanaru pokračuje na jih přes Vodnjanu do Puly.

V roce 2006 byla dokončena první etapa výstavby "Istrijského ypsilonu", tedy dálnice o polovičním profilu. Chorvaté jí říkají "poluautocesta" (polodálnice), v naší terminologii rychlostní komunikace či silnice pro motorová vozidla.

Nyní začne druhá etapa, která bude znamenat přestavbu ve skutečnou dálnici o plném profilu. Nejprve se přikročí k rozšíření stávající komunikace v dálnici na západním rameni ypsilonu - od Umagu do Puly. Vzhledem k tomu, že podmínky pro přestavbu tu byly již vytvořeny a s úpravou na dálnici se předem počítalo, nebude výstavba větším problémem. Plánována je i výstavba rychlostní komunikace z Puly do Pomeru o délce 8 km, čímž by Medulinská riviéra získala rychlé a kvalitní spojení.

Podstatně tvrdším oříškem však bude vybudování plného profilu dálnice na východním rameni - do Rijeky, neboť se s přeměnou na dálnici při výstavbě silnice nepočítalo a byla budována jen jako rychlostní komunikace. Nejdříve se začne stavět na úseku z Kanfanaru do Rogovići (u Pazinu) a potom bude následovat úsek 45 km z Rogovići do Matulji (u Rijeky). Technicky i finančně náročné bude zejména vybudování druhého tubusu tunelu Učka (5070 m).

Etapa 2A:

  • Umag – Kanfanar, kromě viaduktu Limska Draga a mostu Mirna (49,2 km),
  • Kanfanar - Pula včetně nového uzlu Vodnjan sever (27,6 km),
  • Kanfanar - Rogovići (18 km),
  • rychlostní silnice Pula - Pomer (8 km),
  • rychlostní silnice z uzlu Umag ke státní silnice D200 (k hranicím se Slovinskem).

Etapa 2B:

  • Rogovići – tunel Učka (zahrnuje druhý tubus tunelu Učka) – Matulji,
  • výstavba druhého objektu viaduktu Limska Draga a mostu Mirna.

Jakmile bude dokončena etapa 2A, počítá se ze zavedením dálničního poplatku v celé istrijské síti. Bude použit uzavřený způsob placení, kdy motorista platí mýtné podle délky projetého úseku dálnice a podle typu vozidla, stejně jako na dálnici Záhřeb - Split a dalších. Kromě tunelu Učka a viaduktu Mirna není zatím "Istrijský ypsilon" zpoplatněn (viz Dálniční poplatky).

Zdroj informací:

  • Bina-Istra, koncesionář pro výstavbu a správu silniční sítě na Istrijském poloostrově: www.bina-istra.com
  • Ministerstvo moře, dopravy a infrastruktury (Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture): www.mmpi.hr


Mohlo by vás zajímat