www.chorvatsko.cz



Hlavní stránka »  Aktuality » Kolik cestujících a vozidel převezly chorvatské lodní linky v roce 2013?

Diskuzní fórum
Počasí

Aktuality

Tematické       články

Odkazy

Lodní doprava



Kolik cestujících a vozidel převezly chorvatské lodní linky v roce 2013?

25.2.2014
Trpanj
Trpanj, trajekt Vladimir Nazor

Podle statistiky chorvatské Agentury pro příbřežní linkovou námořní dopravu bylo v roce 2013 na trajektových, lodních a rychlých lodních linkách přepraveno celkem 11 350 111 cestujících a 2 785 395 vozidel. V porovnání s předchozím rokem vzrostl počet přepravených cestujících o 1,7 procenta i počet přepravených vozidel o 0,8 procenta. Na trajektové linky připadá 9 338 359 přepravených cestujících.

Na chorvatském Jadranu je v provozu 26 pravidelných lokálních trajektových linek mezi pevninou a ostrovy i ostrovy navzájem. Již několik let si drží pozici nejfrekventovanější lodní linky trajektová linka Zadar - Preko na ostrově Ugljanu. V loňském roce přepravila přes 1,642 milionu cestujících. Druhou nejpoužívanější linkou je trajektová linka Split - Supetar na ostrově Brači (1,598 milionu) a na třetím místě se co do počtu cestujících umístila trajektová linka Valbiska - Merag z ostrova Krku na Cres (763 tisíc). Následují linky Stinica - Mišnjak na ostrově Rábu (680 tisíc), Prizna - Žigljen na ostrov Pagu (664 tisíc) a Split - Stari Grad na ostrově Hvaru (626 tisíc). Kromě linky Stinica - Mišnjak (Rapska plovidba) provozuje uvedené linky společnost Jadrolinija, která se podílí 86,8 procenty na počtu přepravených cestujících.

Vis
Vis, trajekt Petar Hektorović

Pokud porovnáme počet přepravených vozidel na jednotlivých trajektových linkách, první místo na chorvatském Jadranu znovu obsadila linka Valbiska - Merag z ostrova Krku na Cres (367 tisíc), za ní následuje linka Stinica - Mišnjak na Rábu (329 tisíc) a třetí místo obsadila linka Split - Supetar na Brači (322 tisíc). Největší nárůst zaznamenala linka Ploče - Trpanj, a to 34 procent. Důvodem je zvýšení převozu nákladních vozidel kvůli objezdu území Bosny a Hercegoviny po vstupu Chorvatska do Evropské unie. Linka byla posílena větším trajektem o kapacitě 1200 cestujících a 130 vozidel.

Rychlé lodní linky - katamarány převezly celkem 1,051 milionu cestujích, což znamená oproti předcházejícímu roku pokles o 1,8 procenta. Prvenství patří lince Split - Hvar - Prigradica - Korčula (139 tisíc), kterou provozuje UTO Kapetan Luka, další místa pak obsadily linky Jadrolinije: Split - Hvar - Vela Luka na Korčule - Ubli na Lastovu (133 tisíc) a Zadar - Sali - Zaglav na ostrově Dugi otok (89 tisíc).

Korčula
Korčula, klasická loď Tamaris

Naopak klasické lodní linky si v loňském roce polepšily o 2,5 procenta. Pořadí v počtu přepravených cestujících bylo následující: Dubrovník - Koločep - Lopud - Šipan (224 tisíc), Vodice - Prvić - Zlarin - Šibenik (191 tisíc) a Orebić - Korčula (179 tisíc). První dvě provozuje Jadrolinija, třetí Mediteranska plovidba.

Podrobná statistika (v pdf): Agencija za obalni linijski pomorski promet

Další informace: Lodní doprava

Mezi chorvatskými a italskými přístavy bylo přepraveno 507 tisíc cestujích a 68 tisíc vozidel. Nejvíce cestujících využilo tři trajektové linky společnosti Jadrolinija, tedy Split - Ancona, Zadar - Ancona a Dubrovník - Bari (190 tisíc) a trajektovou linku Split - Ancona panamské společnosti Blue Line (138 tisíc).


Zdroj informací:

  • Agentura pro příbřežní linkovou námořní dopravu (Agencija za obalni linijski pomorski promet): www.agencija-zolpp.hr




mail: info@chorvatsko.cz
copyright © 2001-2016 M. Zábský, M. Zábská, V. N. Heřmanová