www.chorvatsko.cz



Hlavní stránka »  Aktuality »Rostoucí vliv cykloturistiky na rozvoj chorvatského cestovního ruchu

Diskuzní fórum
Počasí

Aktuality

Tematické       články

Odkazy

Lodní doprava



Rostoucí vliv cykloturistiky na rozvoj chorvatského cestovního ruchu

22.12.2015
Dalmácie

Na Dnech chorvatského cestovního ruchu, které se v letošním roce konaly v polovině října v Poreči, byl představen "Akční plán rozvoje cykloturistiky" (Akcijski plan razvoja cikloturizma). Právě cykloturistika má mít v nejbližších letech zásadní význam při růstu chorvatského cestovního ruchu, zejména v předsezónních a posezónních obdobích. V evropském rámci se má za to, že podíl pobytů, během nichž bude cykloturistika hlavní aktivitou, vzroste v příštích deseti letech o deset procent. Byť je Chorvatsko zemí s relativně dobrou sítí lokálních i župních cyklistických stezek, z nichž některé jsou součástí mezinárodní cykloturistické sítě, není cykloturistika jako turistický produkt dosud adekvátně valorizována a komerčně využitá.

Jak na kongresu zdůraznil chorvatský ministr cestovního ruchu, získalo si Chorvatsko v uplynulých deseti letech v rámci Evropy významnou pozici jako evropská turistická destinace. V Evropě je v současné době asi 60 milionů aktivních cyklistů, a ti v průměru o dovolených utrácejí o přibližně 30 procent víc než ostatní turisté, a právě tato skutečnost je velmi významná. V roce 2020 má být cykloturistika jedním z nejdůležitějších faktorů rozvoje celoročního cestovního ruchu Chorvatska. Rozvojem a podporou infrastruktury a vytvářením doprovodných aktivit může celý prostor Chorvatska pak fungovat jako velká cykloturistická destinace.

Lošinj



Urychlený růst cykloturistiky a adrenalinové turistiky se očekává i v budoucnu. Je to trend směřující k aktivnímu a zdravému odpočinku, odpovědnému vůči okolí. V souladu se zájmy a hodnotami „nových“ turistů se očekává další diverzifikace turistických produktů a jejich kombinace. Například se bude kombinovat dobrodružný a sportovní cestovní ruch s gastronomií, kulturou a podobně.

Za hlavní cíle plánu rozvoje cykloturistiky se považuje vybudování cyklistických tras v koridorech Národní sítě cykloturistických tras, jejich vybavení signalizací, turistickou infrastrukturou ve smyslu "bike and bed" a propagace cykloturistiky.

V rámci programu rozvoje cykloturistiky se uvádějí konkrétní priority při budování cykloturistických stezek:

  • vzájemné spojení důležitých urbánních center přímořského Chorvatska a turistických riviér s okolím: Pula – Rovinj, Opatija – Rijeka – Cerikvenica, Nin – Zadar – Biograd, Vodice – Šibenik – Primošten, Trogir – Split – Omiš, Makarská riviéra, Dubrovník – Konavle);
  • hlavní ostrovy (Krk, Cres, Lošinj, Ráb, Pag- Brač, Hvar, Korčula) a poloostrov Pelješac;
  • Dalmatské vnitrozemí (Ravni kotari – Vranské jezero, oblast národního parku Krka – Drniš – Knin, oblast Vrlika – Sinj – Imotski);
  • Gorski kotar a Lika, zvláště okolí národního parku Plitvická jezera;
  • spojení větších kontinentálních urbánních středisek s okolím (Záhřeb, Osijek, Varaždín, Karlovac, Sisak, Bjelovar, Koprivnica, Slavonský Brod, Vukovar);
  • oblasti při velkých říčních tocích (Dunaj, Dráva, Sáva, řeky v okolí města Karlovac);
  • oblasti v okolí termálních středisek (oblast termálních lázní v Záhoří, Sveti Martin na Muri, Daruvar a Lipik) a hlavní vinorodé oblasti (mezimurská, záhořská, moslavacká, požežsko- kutjevacká, brodská, djakovská, baransjká, srijemská).
Mljet

Chorvatská cykloturistická síť navazuje na Evropskou síť cyklotras – EuroVelo, která je projektem Evropské cyklistické federace (European Cyclists Federation – ECF) na období let 2012 - 2020. V rámci tohoto projektu se Chorvatska týkají tyto trasy:

  • EuroVelo 6 Atlantik – Černé moře, v Chorvatsku Dunajská trasa (hranice s Maďarskem – Batina – Osijek – Vukovar – Ilok – hranice se Srbskem);
  • EuroVelo 8 Středomořská trasa, v Chorvatsku Jadranská trasa (hranice se Slovinskem – Umag – Pula – Rijeka – Zadar – Šibenik – Split – Dubrovník – hranice s Černou Horou);
  • EuroVelo 9 Balt – Jadran, v Chorvatsku Istrijská trasa (hranice se Slovinskem – Umag – Poreč – Rovinj – Pula);
  • EuroVelo 13 trasa Železné opony, v Chorvatsku Drávská trasa (hranice se Slovinskem – Varaždín – Hlebine- Donji Miholjac – hranice s Maďarskem).

Zdroj informací:

  • Ministerstvo cestovního ruchu (Ministarstvo turizma): www.mint.hr



mail: info@chorvatsko.cz
copyright © 2001-2016 M. Zábský, M. Zábská, V. N. Heřmanová
foto 1  ©Adam Blažej
foto 2 z archivu CK Vítkovice Tours