Nejpoužívanější značené pěší cesty v pohoří Biokovo

Chorvatsko... Články ... Témata ... Nejpoužívanější…
Publikováno: 15.08.2003

V pohoří Biokovo, na území zdejší chráněné krajinné oblasti (chorvatsky "Park prirode Biokovo"), je na čtyřicet značených cest a stezek. V našem článku uvádíme ty nejpoužívanější:

1. Makarská - Makar - horská chata (planinska kuća) Vošac - Sveti Jure, (celkem 5.30 hod.)

Je to nejkratší a tradiční výstup, i když není nejlehčí. Výstup začíná na Kačićově náměstí (Kačićev trg) v Makarské, pokračuje ulicí Put Makra a po mostě pro pěší přes magistrálu se stoupá asfaltovou a později betonovou silnicí mezi vinicemi a olivovými háji do vesnice Makar (223 m n. m.), z Makarské 40 minut chůze. Kdysi byl Makar opevněná vesnice, významnější než přímořská Makarská, vystavená nájezdům pirátů a lupičů. Teprve v bezpečnější době se začali obyvatelé stěhovat za snazším živobytím k moři, do Makarské. Dnes je Makar jejím předměstím.

Makarská
Makarská a mohutná hradba pohoří Biokovo

Z Makaru výstup pokračuje po dobré cestě krasovým terénem, v četných serpentinách se nabírá výška. Tímto únavným výstupem se asi za 3 hodiny zvládne výškový rozdíl tisíc metrů (přitom vzdušná vzdálenost k pobřeží je jen 1,5 km!). Jde se terénem, který se na první pohled zdá být neprůchodným. Stezka je ale dobrá a bezpečná a výstup sám je úctyhodný vysokohorský výkon. Každým metrem se rozšiřuje výhled na pobřeží, pohled dolů na Makarskou je nezapomenutelný. V dolní části vede cesta habrovým lesem, jde se kolem studánky zvané Voda, kde se obvykle odpočívá. Dále se pokračuje borovými lesíky a mýtinami k místu zvaném Kruška (2 hod. od Makarské). Hrušně, které avizuje chorvatský název (chorv. kruška = česky hrušeň či hruška) tu sice už nejsou, ale krátké osvěžení a oddech jsou zde příjemné.

Sveti Jure
Vrchol Sveti Jure s vysílačem

Poslední úsek cesty vede skalními partiemi a vystoupá se do sedla Štrbina (1 326 m) pod vrcholkem populárního vrcholu Vošac. Vstoupí se na biokovskou krasovou vysočinu. Jižním výběžkem Vošce se jde úplně vodorovně a po několik minutách se povlovně sestoupí k nejznámější biokovské horské chatě Pod Vošcem (1 370 m). Chata je v provozu v létě a je v tuto dobu plně obhospodařována (možnost stravování i ubytování). Nad ní je pěkný borový les. K chatě je možné se dostat i autem nebo na kole od biokovské vysokohorské silnice silniční odbočkou dlouhou 500 m. K chatě je to 25 km od Makarské. Z chaty se často vystupuje na nedaleký Vošac (1 421 m, 30 min.), který patří k nejkrásnějším vyhlídkovým bodům na Jadranu.

Další výstup z chaty Pod Vošcem na vrchol Sveti Jure trvá ještě 2 hodiny. Vede krasovým labyrintem, je nutno pozorně sledovat značky. Stoupá se nejprve na sever, na horský hřbet Kolovrat kolem četných krasových útvarů zvaných ponikve. Padesát metrů pod cestou je vstupní otvor do ledové jeskyně Stara ledenica a o něco dál je jeskyně Golubinjak. Důležité rozcestí Babine vrkle (45 min. od chaty Pod Vošcem) lze snadno přehlédnout. Levá stezka vede k horské chatě S. Ravlić na Lokvi (20 min.), pravá na vrchol (1 hod. 15 min.). Výstup vede krasem, pak se vstoupí na biokovskou silnici, odtud je to asi 300 m k horské chatě Pod Jurom (1 594 m). Chata není v současné době v provozu. Výstup od chaty na vrchol trvá 30 min., po jedné ze tří variant - ta nejsnadnější je po silnici, která vede až k televizní věži.

2. Makarská - Veliko Brdo - horská chata S. Ravliće (planinska kuća S. Ravlić) na Lokvi - Sveti Jure (5 až 6 hod.)

Výstup přes vesnici Veliko Brdo (293 m n. m.) je podobný výstupu přes Makar, ale vysokohorští turisté mu dávají přednost, neboť je to nejkratší cesta k chatě S. Ravliće na Lokvi. A tento výstup představuje současně jedinečný zážitek stoupání mezi mohutnými stěnami a srázy a kromě toho nabízí tři varianty výstupu podle schopností a zájmu turisty.

Z Makarské se jde od autobusového nádraží směrem na Split ulicí A. Starčeviće, pokračuje se ulicí I. Meštroviće k Jadranské magistrále. Po 50 m chůze po ní se odbočí na stezku vpravo a dojde se po 45 min. do vesnice Veliko Brdo. Přímo vzhůru se pak bezpečně pokračuje k místu zvanému Štropac (3 hod.). Další dvě varianty jsou spíše horolezecko-speleologického charakteru. Cesta vede do místa Veliko Točilo (55 min.) a pak prudce vzhůru pod stěnu Štropce (1 hod.), pokračuje se vlevo na protější stranu údolí do sedla ( 40 min.), ktrým se může odbočit doprava na vrchol Štropce s krásným výhledem (30 min.). Sedlem dál a po hladkém okraji stěny Solila (opatrně v případě bóry), odkud se již otvírá pohled na chatu S. Ravliće na Lokvi. K ní je to ještě po stezce 20 min.

Makarská
Makarská z Biokova

Chata S. Ravliće Lokvi (1 467 m) je mezi Dalmatinci známější pod starým názvem Lugarnica na Lokvi. Svůj název "na lokvi" získala podle lokve, tj. přírodní prohlubně s vodou. Lokva, resp. obezděná cisterna na dešťovou vodou, je pod chatou. Chata slouží turistům jen v létě o víkendech, a to jen jako ubytovna. Není v ní žádná možnost stravování.

Asi 15 min. se jde vlevo po stezce do ledové jeskyně Dusa. Kdysi se zde získával led a dopravoval se do restaurací a hotelů v podbiokovských letoviscích. Na dně jeskyně jsou obrovské prostory plné věčného sněhu a ledu. Je to velmi působivé.

Od chaty S. Ravliće je třeba pokračovat na vrchol Sveti Jure stezkou vlevo. Byla vybudována v r. 1931 a měla za úkol usnadnit turistům výstup. Vede kolem Turinova dolce, na jehož dně je obrovská, snadno přístupná jeskyně, a za 20 min. se dojde na Babine Vrkle, kde se spojí se stezkou od chaty pod Vošcem.

Výstup vede dále ještě 1 hod. 15 min. krasovým terénem a potom vychází na silnici, odkud je to asi 300 metrů k chatě Pod Jurom. Následuje ještě 30 min. výstupu. Jak výše uvedeno, nejjednodušší další výstup je po biokovské silnici na vrchol k televizní věži.

3. Bast - Motika - horská chata S. Ravliće (planinska kuća S. Ravlić) na Lokvi - Sveti Jure (6 hod.)

Tento výstup, třebaže je dost krkolomný, je přesto dost používán. Do obce Bast se dostaneme z Jadranské magistrály, z křižovatky Baško Polje odbočkou jsou to 3 km (je možno jet autem). Od rozcestí před kamenolomem pokračujeme vpravo asfaltovou silnicí 20 min. ke kostelu ve vesnici Bast, kde je též možnost parkování. Bast je malebně terasovitě rozložen v pravém rohu amfiteátru, který vytvářejí stěny Šibeniku a sv. Ilije.

Bast
Podbiokovská vesnice Bast

Od kostela v Bastu se stoupá k prameni Korita 35 min. Dalších 20 min. stoupání stezkou přes strmý suťový úsek na rozcestí značek, odkud se pokračuje vpravo vzhůru 1 hod. opět sutí a následně ještě 15 min. borovým porostem, nad nímž je zase rozcestí (doleva se jde přes Osečine na vrchol Sveti Ilija). Naše stezka prudce klesá doprava. Opět se přechází suť, za ní následuje pás bukového porostu a na konci se přes rozlámané skály vyjde za hodinu na vysočinu Motika do dolinky s opuštěnými kolibami. Název Motika je podle markantní špičaté skály. Vpravo přes zvlněnou vysočinu po značené Biokovské horské stezce se dojde za další hodinu k chatě S. Ravliće na Lokvi, odkud pak dál podle trasy číslo 2.

Jednodenní výlety

• Makarská - Makar - horská chata (planinski dom) pod Vošcem - botanická zahrada (botanički vrt) Kotišina (6 hod.)
  • Bast - stěny Šibeniku - Borovac - Miletin Bor - Žlib - V. Brdo - Makar - Makarska
  • Bast - Kuranik - Lokva - Prosina dol - V. Brdo
  • Zagvozd - Lokva - V. Brdo
Biokovo
Vesnice Kotišina
Dvoudenní výlety

• Bast - Osičina - Kuranik - Lokva (nocleh) - Sveti Jure nebo Zagvozd nebo Turija nebo Vošac - Makarska
  • Makarska - Kotišina - Vošac - Lokva (nocleh) - Sv. Jure - Turija
Upozornění pro toho, kdo se rozhodne podniknout pěšky kterýkoli výstup na Biokovo.

Doporučuje se vydat se na cestu co nejdříve ráno tak, aby větší část cesty měl již za sebou, než začne slunce nemilosrdně pražit. A měl by pamatovat i na dostatečnou zásobu vody, pokud podle trasy výstupu si ji nebude moci cestou doplnit; dehydratace organismu je mimo jiné spojena i s velkým úbytkem sil a s celkovým vyčerpáním. Turista by měl také vědět, že i v létě mohou být na Biokovu nebezpečné náhlé, úplně neočekávané změny a přímo zvraty počasí - mlhy, oblačnost, ale především prudké bouřky, někdy s výrazným poklesem teploty.