Na "Rizikové mapě" EuroRAP si najdete nebezpečné úseky chorvatských silnic

Chorvatsko... Články ... Aktuality ... Na "Rizikové mapě"…
Publikováno: 03.06.2014

EuroRAP – Evropský program hodnocení bezpečnosti silnic (European Road Assesment Programme) je jeden z nejdůležitějších nástrojů zvýšení bezpečnosti evropské silniční infrastruktury. Za hlavní cíl si klade snížení smrtelných a těžkých zranění na silnicích. Nezisková organizace EuroRAP byla založena v roce 2003 v Belgii a jejími členy jsou automobilové kluby, správci silničních komunikací a další subjekty. V současné době má padesát členů ze třiceti zemí Evropy.

Vrulja
Jadranská magistrála nad zátokou Vrulja
(úsek Omiš - Makarská)

V Chorvatsku je nositelem projektu Chorvatský autoklub (Hrvatski autoklub - HAK), který vždy po tři roky shromažďuje informace o silniční síti, dopravní nehodovosti a intenzitě dopravy. Na základě těchto údajů sestavuje "Rizikovou mapu" - nejnovější je za léta 2010 až 2012. Z mapy je možno vyčíst, které úseky vykazují statisticky nejvyšší rizikovost (černá barva) a které naopak mají rizikovost nejnižší (zelená barva) - jsou tedy pro uživatele silnic nejbezpečnější. Mapa pak slouží jako zdroj informací k realizaci opatření přispívajících ke zvýšení bezpečnosti na silnicích.

V Chorvatsku probíhá mapování rizik na 3 400 kilometrech dálnic (autocesta) a silnic 1. třídy (državna cesta). V posledním vyhodnoceném období (za léta 2010 – 2012) se v porovnání s předcházejícím obdobím (za léta 2007 až 2009) snížil počet silnic s vysokých stupněm rizika (ze 40 % na 12 %), ale současně se snížil i počet silnic s nízkým rizikem (z 34 % na 8 %). Nejvyšší podíl (38 %) vykazují silnice ze středně nízkým rizikem.

Nejnebezpečnější silnicí je Jadranská magistrála (D8), na níž se střídají černé úseky (s vysokým stupněm rizika) s červenými (se středně vysokým rizikem). Černé úseky jsou například: Rijeka- Senj, Karlobag – Starigrad-Paklenica, Šibenik – Trogir a Split – Ploče, Omiš – Makarská, Dubrovník – hranice s Černou Horou. Zatímco úseků vysokým rizikem na státních silnicích (D1, D2, D3, D5, D6, D7, D8 a D9) je celá řada, dálnice jsou mnohem bezpečnější - mají jen nízké či středně nízké riziko. I přesto statistiky vyzývají k opatrnosti: v období od roku 2010 do 2012 došlo na chorvatských dálnicích (1 241 km) k 1 021 těžkým dopravním nehodám.

Hrvatski autoklub: EuroRAP - karta rizika

Zdroj informací:


Mohlo by vás zajímat