Letovisko Promajna a staveniště tunelu Sveti Ilija na místě kamenolomu (je vidět vzadu na úpatí skal) |
Ačkoli se dálnice Split – Ploče se prodloužila o dalších 40 km na jih (viz aktualita: Otevřen úsek Šestanovac - Ravča na dálnici do Dubrovníku), motoristům pro cesty na Makarskou riviéru zatím nepomůže. Stále citelněji budou chybět spojnice mezi postavenou dálnicí ve vnitrozemí a pobřežím, tedy silnice, které by tunelem pohodlně a bezpečně překonaly pohoří Biokovo i navazující Rilić a ústily na přímořské straně hor.
První z nich, silnice z exitu Zagvozd do oblasti Bašky Vody má být dokončena až v roce 2010. Nejdůležitější stavbou bude tunel Sveti Ilija, nazvaný podle stejnojmenné hory, v jejímž masívu bude proražen. Tento tunel o délce 4045 metrů bude na pobřeží ústit u Bastu nad letoviskem Baška Voda a na Jadranskou magistrálu se napojí u Promajny.
Podstatné je, že stavba byla v loňském roce zahájena a stále pokračuje. Na severní straně je proraženo 1500 m a již se pracuje i na jižní straně.
Další plánovaná silnice mezi dálnicí a pobřežím se třemi tunely, Ravča - Drvenik, se dosud nezačala ani stavět, ale přípravy probíhají. V této souvislosti se zmiňuje vybudování nového trajektového přístavu u osady Mala Duba, který by nahradil nevyhovující drvenický přístav v centru letoviska.
Jisté tedy je, že až do roku 2010 zůstane nejrychlejší variantou cesty na Makarskou riviéru a do trajektových přístavů Makarská (trajekt na ostrov Brač) a Drvenik (trajekty na Hvar a na Korčulu) sjet z dálnice v Šestanovci, přestože fronty na silnici D39 před napojením na Jadranskou magistrálu dosahují v sezóně několik kilometrů (někdy již od Zadvarje do zátoky Vrulja).
Zátoka Vrulja s Jadranskou magistrálou |
Zdroj informací (články):
- Slobodna Dalmacija: www.slobodnadalmacija.hr
- Vjesnik: www.vjesnik.hr