www.chorvatsko.cz



Hlavní stránka »  Aktuality »Na "Rizikové mapě" EuroRAP si najdete nebezpečné úseky chorvatských silnic

Diskuzní fórum
Počasí

Aktuality

Tematické       články

Odkazy

Lodní doprava



Na "Rizikové mapě" EuroRAP si najdete nebezpečné úseky chorvatských silnic

3.6.2014

EuroRAP – Evropský program hodnocení bezpečnosti silnic (European Road Assesment Programme) je jeden z nejdůležitějších nástrojů zvýšení bezpečnosti evropské silniční infrastruktury. Za hlavní cíl si klade snížení smrtelných a těžkých zranění na silnicích. Nezisková organizace EuroRAP byla založena v roce 2003 v Belgii a jejími členy jsou automobilové kluby, správci silničních komunikací a další subjekty. V současné době má padesát členů ze třiceti zemí Evropy.

Vrulja
Jadranská magistrála nad zátokou Vrulja
(úsek Omiš - Makarská)

V Chorvatsku je nositelem projektu Chorvatský autoklub (Hrvatski autoklub - HAK), který vždy po tři roky shromažďuje informace o silniční síti, dopravní nehodovosti a intenzitě dopravy. Na základě těchto údajů sestavuje "Rizikovou mapu" - nejnovější je za léta 2010 až 2012. Z mapy je možno vyčíst, které úseky vykazují statisticky nejvyšší rizikovost (černá barva) a které naopak mají rizikovost nejnižší (zelená barva) - jsou tedy pro uživatele silnic nejbezpečnější. Mapa pak slouží jako zdroj informací k realizaci opatření přispívajících ke zvýšení bezpečnosti na silnicích.

V Chorvatsku probíhá mapování rizik na 3 400 kilometrech dálnic (autocesta) a silnic 1. třídy (državna cesta). V posledním vyhodnoceném období (za léta 2010 – 2012) se v porovnání s předcházejícím obdobím (za léta 2007 až 2009) snížil počet silnic s vysokých stupněm rizika (ze 40 % na 12 %), ale současně se snížil i počet silnic s nízkým rizikem (z 34 % na 8 %). Nejvyšší podíl (38 %) vykazují silnice ze středně nízkým rizikem.

Nejnebezpečnější silnicí je Jadranská magistrála (D8), na níž se střídají černé úseky (s vysokým stupněm rizika) s červenými (se středně vysokým rizikem). Černé úseky jsou například: Rijeka- Senj, Karlobag – Starigrad-Paklenica, Šibenik – Trogir a Split – Ploče, Omiš – Makarská, Dubrovník – hranice s Černou Horou. Zatímco úseků vysokým rizikem na státních silnicích (D1, D2, D3, D5, D6, D7, D8 a D9) je celá řada, dálnice jsou mnohem bezpečnější - mají jen nízké či středně nízké riziko. I přesto statistiky vyzývají k opatrnosti: v období od roku 2010 do 2012 došlo na chorvatských dálnicích (1 241 km) k 1 021 těžkým dopravním nehodám.

Hrvatski autoklub: EuroRAP - karta rizika

Zdroj informací:




mail: info@chorvatsko.cz
copyright © 2001-2016 M. Zábský, M. Zábská, V. N. Heřmanová