Turista na Jadranu utratí průměrně 66 EUR denně

Chorvatsko... Články ... Aktuality ... Turista na Jadranu…
Publikováno: 10.03.2015
Rovinj
Rovinj, hotel Istra

Záhřebský Ústav cestovního ruchu (Institut za turizam) provedl v loňském roce ve všech sedmi přímořských župách průzkum postojů a útraty domácích a zahraničních turistů s názvem TOMAS. Z odpovědí 4 035 respondentů na anketní otázky bylo zjištěno, že hosté utratili v průměru 66,3 EUR (z toho 36,2 EUR za ubytování). Je to zvýšení o 9,5 EUR oproti roku 2010, kdy se konal poslední takový průzkum.

Nejčastější věk turisty byl kolem 40 let, dosáhl vyššího nebo vysokoškolského vzdělání, jeho příjem činil přes 2 000 EUR a přijel k moři s rodinou. Vzrostl však počet mladých turistů do 29 let, ale i těch starších nad 50 let.

Dubrovník
Dubrovník

Ve srovnání s rokem 2010 stouply především jejich výdaje na zábavu, sport, kulturu, výlety, nákupy, také výdaje v restauracích, barech apod.

Na špičce tabulky o průměrných denních výdajích podle národností suverénně kralují Angličané (122 EUR), teprve daleko za nimi jsou Rusové (99 EUR) a Francouzi (95 EUR). Tabulku uzavírají Maďaři, Němci a Poláci (přibližně 62 EUR).

Nejvíce utráceli návštěvníci hotelů (106 EUR), nejméně hosté ubytovaní v kempech (48 EUR).

Solaris
Solaris u Šibeniku

Návštěvníci jadranského pobřeží přijíždějí na Jadran za odpočinkem, relaxací, koupáním v moři, přímořskými procházkami a gastronomickými zážitky. Oceňují především krásy přírody, její zachovalost, vstřícnost personálu v ubytovacích objektech, dobré podmínky pro rodinnou dovolenou, osobní bezpečnost, ale i úpravnost a malebnost pobytového místa, pohostinnost a přívětivost obyvatel daného místa, komfort a kvalitu ubytování i služeb.

Připomínky se týkaly především vybavení a úpravnosti pláží, velkých návalů na plážích, přetíženosti dopravních cest, dále nedostatečné možnosti místní dopravy, malé informovanosti a označování místních pamětihodností.

Kritice neušlo ani nedostatečné vybavení pro osoby se zvláštními potřebami, které je pod evropskými standardy. Kritizována byla dále i slabá nabídka v místních obchodech, kvalita a pestrost gastronomické nabídky v hotelech, ale především v zařízeních mimo ubytovací objekty. Podle vyjádření některých návštěvníků nebyly gastronomické služby mnohdy v souladu s jejich cenou.

Makarská
Makarská

Zajímavé informace přinesla anketa i o tom, kde návštěvníci Jadranu získávali informace o Chorvatsku a možnosti pobytu u moře. Poměrně hodně bylo těch, kteří již Chorvatsko navštívili a měli vlastní zkušenost (35 %), z internetu čerpalo informace 30 % dotázaných a z médií (tištěné propagační materiály, články v tisku, televize a rádio) 27 %. Na internetu vedly stránky ubytovacích objektů (51 %), následovaly sociální sítě - Facebook, TripAdviser, Twitter aj. (39 %), stránky chorvatských turistických sdružení a úřadů (37 %) a on-line stránky turistických agentur a kanceláří (34 %).


Zdroj informací:

  • Ministerstvo cestovního ruchu (Ministarstvo turizma): www.mint.hr

Mohlo by vás zajímat