Dne 30. března ministr mořeplavby, dopravy a infrastruktury zahájil provoz v novém zadarském přístavu Gaženica (Luka Gaženica), který se nachází 3,5 kilometru jihovýchodně od historického jádra města (podrobněji v článku: Přístav Gaženica – zadarská stavba století). Značně odlehčí starému městskému přístavu v centru města, protože se do nového přístavu současně přemístil veškerý trajektový provoz. Lodní a rychlé lodní linky budou nadále přistávat v městském přístavu.
Z nového přístavu Gaženica nyní vyplouvají trajekty na těchto linkách:
- č. 401: Zadar - Kosirača (Ist) - Olib (Olib) - Silba (Silba) - Krijal (Premuda) - Mali Lošinj (Lošinj)
- č. 431: Zadar - Preko (Ugljan)
- č. 433: Zadar - Rivanj (Rivanj) - Sestrunj (Sestrunj) - Zverinac (Zverinac) - Molat (Molat)
- č. 434: Zadar - Brbinj (Dugi otok)
- č. 435: Zadar - Bršanj (Iž) - Rava (Rava) - Mala Rava (Rava)
Zadar, obtížné manévrování trajektu v městském přístavu |
Lodní řády ani ceny za přepravu se nemění. Spojení přístavu Gaženica s centrem města zajišťuje městská doprava (autobus č. 9). Pro motoristy má velmi dobrou dostupnost. Od dálnice A1 (exit Zadar 2) vede do Gaženice rychlostní silnice D424 o délce 17,6 kilometru.
Navíc byla zavedena lodní linka č. 409 Zadar – Preko jako náhrada za trajektovou linku na stejné relaci, která byla přemístěna do Gaženice. Nová lodní linka umožní obyvatelům ostrova Ugljanu i sousedního Pašmanu přímé spojení s centrem města, kam každodenně cestují do zaměstnání, škol, na úřady, k lékaři a podobně. O vytíženosti linky Zadar – Preko svědčí i chorvatský primát v počtu převezených cestujících – v loňském roce to bylo 1,65 milionu.
Změny se dočkal i ostrov Dugi otok. Do itineráře rychlé lodní linka č. 9404 Zadar – Rivanj – Sestrunj – Zverinac – Božava byl navíc zařazen přístav Brbinj. Obyvatelé západní části ostrova tak získali každodenní přímé spojení s centrem Zadaru.
Zadar, velký provoz v městském přístavu |
Do nového přístavu Gaženica bylo dosud investováno 1,1 miliardy kun a s jejím dokončením se počítá v roce 2017. Nyní bude následovat poslední, třetí etapa - stavba nového terminálu pro cestující. Ten zatím nahradila provizorní montovaná budova. Výstavbu přístavu, která začala v roce 2009 a měla být dokončena za pět let, doprovázely finanční, politické i technické problémy, od příliš nízkých ramp, u nichž trajekty Jadrolinije nemohly přistávat, až po přeprojektování budovy terminálu, který byl příliš nákladný.
Gaženica bude sloužit i jako přístav pro velké výletní lodě. Už letos je jich ohlášeno 117, což představuje zvýšení provozu o téměř 50 procent.
Lodní řády trajektových linek: Zadarská oblast
Obrázky: Lučka uprava Zadar - Nova luka Gaženica
Zdroj informací:
- Ministerstvo mořeplavby, dopravy a infrastruktury (Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture): www.mppi.hr
- Slobodna Dalmacija: www.slobodnadalmacija.hr