Trajekt Marko Polo v Korčule |
Největší chorvatský přepravce v osobní námořní přepravě, Jadrolinija, připravuje velkou obnovu své flotily na Jadranu, do níž hodlá investovat 281 milionů eur. Pro turisty to znamená, že se tedy do ostrovních destinací dostanou pohodlněji a rychleji.
Flotilu Jadrolinije nyní tvoří 50 plavidel starých v průměru 28,5 let. Postupně bude staženo z provozu 32 dosluhujících plavidel a nahradí je 26 nových plavidel. Samozřejmě se tak velká obnova neuskuteční v průběhu jednoho či dvou let, ale podle plánu proběhne v příštích dvanácti letech, tedy do roku 2027.
Trajekt Marjan v Korčule v Supetaru |
K poslední větší investicí Jadrolinije došlo v loňském roce, kdy koupila čtyři nové trajekty stejného typu ("Kornati", "Mljet", "Brač" a "Krk"), každý o kapacitě 616 cestujících a 145 vozidel.
Po dokončení obnovy bude Jadrolinija na Jadranu disponovat 44 plavidly, která budou moci převézt 34 377 cestujících a 4 710 vozidel (nyní je kapacita 31 377 cestujících a 4 710 vozidel).
Kromě zvýšení kapacity zejména pro přepravu vozidel bude obměna lodního parku znamenat i výrazné zvýšení komfortu, které nové lodě budou poskytovat cestujícím, pohodlí, poskytovaných služeb a bezpečnosti cestujících. Flotila bude obohacena o větší počet katamaránů, než tomu bylo dosud.
Katamarán Silba v Zadaru |
První lodě, které budou nahrazeny novými, a to již v příštím roce, budou staré trajekty "Liburnija" (byla postavena v roce 1965 a letos prodána do Turecka k sešrotování), "Marko Polo" (1972) a "Dubrovnik" (1979). Po nich čeká výměna klasické lodě "Tijat" (1955), "Postira" (1963) a "Premuda" (1957), které jsou nejstaršími plavidly ve flotile Jadrolinije. Místo nich budou pořízeny nové lodě na krátké vzdálenosti o kapacitě 400 cestujících. Pak přijdou na řadu katamarány a trajekty na delší vzdálenosti.
Trajekt Vladimir Nazor v Trpanji |
Jadrolinija provozuje 34 z 51 státních trajektových, rychlých lodních a klasických lodních linek. Její podíl na přepravě osob je 85 % a na přepravě vozidel 88 %. Toto monopolní postavení však může ohrozit liberalizace osobní námořní přepravy, k níž dojde 1. ledna 2017. Aby si Jadrolinija udržela svoji současnou pozici, bude muset obstát v konkurenci zahraničních firem, protože i ony se budou moci zúčastňovat výběrových řízení na poskytování koncesí na provozování lokálních trajektových a lodních linek.
Zdroj informací:
- Novi list: www.novilist.hr