Začátkem listopadu začaly stavební práce na velkém a důležitém projektu – přestavbě trajektového přístavu v Loparu na severu ostrova Rábu. Ostrov Ráb získá po technické stránce bezpečný trajektový přístav, který umožní přistávání trajektů za jakéhokoli počasí. Bude tedy moci přijímat jak větší trajekty na lince Lopar – Valbiska, tak v případě nezbytnosti i trajekty z linky Stinica – Mišnjak, pokud z důvodu nepříznivého počasí nebude tato linka v provozu. Tím budou mít obyvatelé Rábu plnou jistotu, že ostrov nezůstane bez trajektového spojení s pevninou.
Primorsko-goranska župa (Kvarner) spolu s Ministerstvem mořeplavby, dopravy a infrastruktury investovaly v průběhu posledních tří let přes 30 milionů kun do přístavních infrastrukturních projektů, a to prakticky do všech přístavů v této župě.
Nezbytnost stavebních úprav v přístavu Lopar, především nutnost prodloužení přístavního mola, se ukázala až letos, kdy na lince Lopar – Valbiska začal jezdit nový velký moderní trajekt Krk, který má kapacitu 616 cestujících a 145 osobních vozidel. Za bouře měl téměř stometrový trajekt problém bezpečně v přístavu manévrovat a přistát. Proto se podle projektu přístavní molo prodlouží ze současných 43 metrů na 95 metrů.
Projekt přestavby trajektového přístavu v Loparu má být dokončen do 1. března příštího roku. Počítá se s investicí 8,7 milionu kun.
Kvůli stavebním pracím bude však nutné na určitou dobu trajektový přístav uzavřít. Mimo provoz má být od 15. ledna do 31. března 2016.
Přístav Lopar bude tedy moci přijímat trajekty za jakéhokoli počasí a díky této spolehlivosti vzroste význam spojení Lopar - Valbiska. Vzhledem k tomu, že obdobné práce jako nyní v Loparu byly v loňském roce uskutečněny v trajektovém přístavu Valbiska na Krku, získali obyvatelé Rábu jistotu, že nikdy nezůstanou bez trajektového spojení s pevninou.
V souvislosti s dopravou od trajektových přístavů na pevnině podél pobřeží se řeší i problémy s Jadranskou magistrálou (D8). Ta byla v minulém roce na úseku Novi Vinodolski - Karlobag uzavřena kvůli špatnému počasí sedmdesátkrát, což způsobovalo v dopravě velké problémy. Z tohoto důvodu se pracuje na odborné studii řešící mimo jiné otázku, zda je nutné uzavírat tuto komunikaci tak často a zda případné uzávěry nelze omezit na kratší úseky. A dalším velkým úkolem studie bude řešit i možnost postavení větrných zábran – větrolamů (chorv. burobrani), tedy technických zařízení chránících silnici před nárazy větru – bury, a tak snížit počet jejich uzávěr na minimum. Studie má být hotova do konce letošního roku. Současně se připravuje projekt obchvatu města Novi Vinodolski.
Zdroj informací:
- Novi list: www.novilist.hr