Když se v říjnu loňského roku objevila informace o potížích při zajišťování finančních prostředků na další výstavbu dálnic (podrobněji v aktualitě: Nedostatek peněz zpomalí či zastaví výstavbu chorvatských dálnic), nikdo netušil, že situace může být o pár měsíců později ještě mnohem horší.
![]() Dálnice Záhřeb - Split: úsek v blízkosti tunelu Mala Kapela |
Začátkem prosince loňského roku schválila chorvatská vláda "Program výstavby a údržby veřejných silnic na období 2009 až 2012", který zahrnuje plánované výdaje do výstavby dálnic a dalších veřejných komunikací na čtyřleté období. Stalo se tak s ročním zpožděním, protože díky současné situaci na finančních trzích, recesi a problémům se zajištěním kapitálu musela vláda podstatně změnit své původní plány. V období 2010 až 2012 plánuje investovat 7,7 miliard kun, což spolu s již vloženými prostředky v roce 2009 (6,8 miliard kun) činí dohromady 14,5 miliard kun.
Původní plán musela vláda snížit o celých 47 procent! Znovu se tak prodlužují termíny dokončení a některé investice se odkládají do doby, než na ně budou nalezeny finanční zdroje.
V porovnání s předchozím čtyřletým obdobím (Rozšíření chorvatské dálniční sítě v r. 2005 a v dalších letech), kdy hlavní chorvatský investor v oboru dálniční výstavby, Chorvatské dálnice (Hrvatske autoceste, ve vlastnictví státu) dal do provozu 257 km na různých místech Chorvatska, je nyní počítání podstatně jednodušší. V letech 2010 až 2012 plánuje postavit a zprovoznit pouhých 20 km, a to:
- Rok 2010
Úsek Jakuševac – Velika Gorica na dálnici A11 Záhřeb Sisak, 10 km. - Rok 2011
Úsek Ravča – Vrgorac na dálnici A1 Záhřeb – Ploče, 10 km.
![]() Dálnice Záhřeb - Split: tunel Sveti Rok |
U ostatních zamýšlených projektů bude uskutečněna jen "tvorba projektové dokumentace" a pouze u úseků Vrgorac – Ploče, Ploče – Metković, Metković – Opuzen, Opuzen – uzel Pelješac a Doli – Dubrovník na prioritní dálnici A1 Záhřeb – Split – Ploče – Dubrovník jsou uvedeny konkrétnější údaje - "po roce 2012".
A co ostatní koncesionáři, kteří zajišťují výstavbu, správu a a údržbu dalších chorvatských dálnic?
- Společnost Dálnice Rijeka – Záhřeb (Autocesta Rijeka – Zagreb) dokončila výstavbu plného profilu dálnice a nyní staví dva nové uzly.
- Společnost Bina Istra se věnuje druhé fázi výstavby dálniční soustavy na tzv. Istrijském ypsilonu – dostavbě plného profilu.
- Společnost Dálnice Záhřeb - Macelj (Autocesta Zagreb – Macelj) již dokončila stavební práce na dálnici.
Ještě připomeneme, jaké investice byly realizovány v roce 2009:
- Velika Gorica - Buševac na dálnici A11 Záhřeb - Sisak, 9 km.
- Osijek - Djakovo na dálnici A5 Beli Manastir - Djakovo - hranice s Bosnou a Hercegovinou, 33 km.
- Spoj k hraničnímu přechodu Macelj na dálnici A2 Záhřeb - Macelj, 1 km.
- Tunely Mala Kapela a Sveti Rok na dálnici A1 Záhřeb - Split, zprovoznění levých tubusů.
Aktualita: Byl zahájen provoz v obou tubusech tunelů Mala Kapela a Sveti Rok.
Chorvatsko má v současné době 1 223 km dálnic, dalších 145 km rychlostních komunikací čeká na dostavbu plného profilu a do budoucna je plánováno ještě 388 km dálnic.
![]() Dálnice Záhřeb - Split: most přes řeku Krku u Skradinu |
Zdroj informací:
- Ministerstvo moře, dopravy a infrastruktury (Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture): www.mmpi.hr
- Program građenja i održavanja javnih cesta za razdoblje od 2009 do 20012 godine (Narodne Novine): narodne-novine.nn.hr