Chorvatský autoklub zveřejnil výsledky hodnocení evropských tunelů v rámci mezinárodního programu EuroTAP (European Tunnel Assesment Program), v němž bylo testováno 26 tunelů ve 13 evropských zemích. Chorvatský tunel Sveti Rok si odnesl nejvyšší známku "velmi dobrý" a patří tak k nejbezpečnějším tunelům v Evropě. V celkovém pořadí si odnesl třetí místo, po francouzském tunelu Duplex a španělském Cantalobos.
Tunel Sveti Rok na dálnici A1 Záhřeb - Split, dlouhý 5 759 metrů, byl postaven v roce 2003 a v roce 2009 byl dán do provozu i druhý tunelový tubus (viz Byl zahájen provoz v obou tubusech tunelů Mala Kapela a Sveti Rok.
Tunel Sveti Rok |
Tunely se v testu EuroTAP posuzují podle následujících kritérií: tunelová soustava (podíl na celkovém hodnocení 14 %), osvětlení a zásobování energií (7 %), provoz a sledování provozu v tunelu (17 %), komunikace(11 %), evakuační cesty a záchrana (14 %), protipožární ochrana (18 %), ventilace (11 %), řízení naléhavých situací (8 %).
Vysoké ocenění získal tunel Sveti Rok díky kvalifikovanému a školenému personálu, který pracuje 24 hodin denně, dále byla pozitivně hodnocena ventilace, která je výkonná i v případě požáru, úplný video dohled z kontrolního centra, automatická detekce požáru, která přeruší provoz v tunelu, vzájemné propojení obou tubusů každých 300 metrů, dopravní hlášení v tunelu, rádiové hlášení v tunelu a vícejazyčné pokyny, výhybná místa každých 816 metrů, automatický protipožární poplachový systém, školený personál pro rychlé zásahy, zdokonalený komplexní plán záchranných opatření, možnost přejezdu vozidel záchranné služby do druhého směru u tunelových portálů a další.
Zdroj informací:
- Hrvatski autoklub: www.hak.hr