V pondělí 8. července byl konečně uveden do provozu tunel "Sveti Ilija" v pohoří Biokovo, který spojil Makarskou riviéru s dalmatským vnitrozemím za pohořím Biokovo (Imotska krajina), tedy dálnici Záhřeb - Split - Vrgorac (A1) s Jadranskou magistrálou (D8). Svou délkou 4 249 metrů je to čtvrtý nejdelší tunel v Chorvatsku (po dálničních tunelech Mala Kapela, Sveti Rok a silničním tunelu Učka).
Tunel se skládá z hlavního a servisního tunelového tubusu, které jsou navzájem spojeny chodbami pro pěší a zásahová vozidla. Ty se však budou moci používat jen v případě záchranných a evakuačních akcí. Hlavní tubus má dva jízní pruhy s celkovou šířkou vozovky 7,7 metrů. Rychlost v tunelu je omezena na 80 kilometrů za hodinu. Na jižní, přímořské straně ústí u Bastu nad letoviskem Baška Voda, na vnitrozemské, severní straně u osady Rastovac u Zagvozdu.
Společnost Hrvatske autoceste (HAC) kvůli vysokým provozním nákladům průjezd tunelem zpoplatnila. Poplatek za osobní automobil (I. kategorie) je 20 kun v jednom směru, motocykly (IA. kategorie). Majitelé elektronického zařízení ENC mají slevu 60 procent. Mýtnice je umístěna pouze na severní straně (Naplatna postaja Biokovo).
Tunel se začal budovat v roce 2008, ale finanční a majetkoprávní důvody stavbu vlastního tunelu i přístupových cestu značně zpomalily. Je nazván podle stejnojmenné hory v pohoří Biokovo (Sv. Ilija - 1 642 m), v jehož masívu je proražen. Drží i chorvatský primát ve výšce nadloží, která tu představuje více než 1 300 metrů.
Z exitu Zagvozd na dálnici A1 vede nová přístupová silnice k severnímu portálu tunelu. Přístupová silnice od jižního portálu se napojuje u letoviska Baško Polje na Jadranskou magistrálu (D8).
Více informací o projektu včetně obrázků a mapek: Časopis Gradjevinar - Tunel Sveti Ilija kroz Biokovo
Letovisko Promajna, staveniště tunelu Sveti Ilija je vidět vzadu na úpatí skal (r. 2008) |
Zdroj informací:
- Večernji list: www.vecernji.hr
- Slobodna Dalmacija: www.slobodnadalmacija.hr