Společnost ECA rozšířila letecké spojení hydroplány o další destinace

Chorvatská letecká společnost European Coastal Airlines (ECA) provozuje svými hydroplány spojení mezi městy na jadranském pobřeží, na kvarnerských a dalmatských ostrovech a nově i s italským pobřežím Jadranu. V loňském roce přepravila 36 000 cestujících.

Chorvatsko... Články ... Aktuality ... Společnost ECA…
Publikováno: 23.06.2016

Chorvatská letecká společnost European Coastal Airlines (ECA) provozuje svými hydroplány (hidroavioni) spojení mezi městy na jadranském pobřeží, na kvarnerských a dalmatských ostrovech a nově i s italským pobřežím Jadranu. V loňském roce přepravila 36 000 cestujících. V hlavní sezóně jsou jejími hlavními pasažéry turisté, především Němci, mimo sezónu většinou Chorvaté. Přibývá těch, kteří nechtějí trávit dlouhé hodiny na trajektu či lodi a radši si trochu připlatí, aby ušetřili čas. Nejmarkantnější je to v případě spojení pevniny a vzdálenějších ostrovů, např. cesta trajektem ze Splitu do přístavu Vela Luka na Korčule zabere necelé tři hodiny a hydroplánem to trvá pouhých šestnáct minut. Cena za jednosměrný let se pohybuje od 399 kun do 449 kun.

Hydroplány jsou letadla uzpůsobená k přistávání a startování na vodní hladině. Společnost ECA používá obojživelná letadla, tzv. amfibie, tedy taková, která mohou startovat i přistávat jak ze země, tak z vody, konkrétně typy DeHavilland Twin Otter 6-300 s kapacitou 19 cestujících a menší Grumman G-21 Goose. Jsou vybavená tak, že mohou létat i za zhoršených povětrnostních podmínek. Nyní má společnost ECA v Chorvatsku v provozu čtyři hydroplány, ale do roku 2020 jich plánuje dvacet dva.

Ráb
Ráb

Společnost ECA, za níž stojí německý a malajský kapitál, byla založena již v roce 2000, ale svou leteckou přepravní činnost se jí podařilo zahájit až v roce 2014, kdy hydroplán vzlétl na první, třináctiminutový let ze základny na pobřeží blízko splitského letiště (Resnik) do Jelsy na Hvaru. V loňském roce přibyla další spojení (podrobněji v článku: Hydroplány létají do dalších destinací na pobřeží a ostrovech) a v současné době jsou v provozu tyty relace:

  • z Ancony (Itálie) do Malého Lošinje (ostrov Lošinj) a Splitu,
  • z Dubrovníku do Splitu,
  • z Jelsy (Hvar) do Resniku u splitského letiště a Splitu,
  • z Lumbardy (Korčula) do Splitu,
  • z Lastova (přístaviště v Ubli) do Splitu a přístavu Vele Luka (Korčula),
  • z Malého Lošinje (Lošinj) do Ancony, Puly, Rijeky, Splitu a Zadar,
  • z Novalji (Pag) do Rijeky a Splitu,
  • z Pescary (Itálie) do Splitu,
  • z Puly do Malého Lošinje, Splitu a Zadaru,
  • z Rábu do Malého Lošinje, Rijeky a Zadaru,
  • z Resniku u Splitu do Jelsy (Hvar), Splitu a přístavu Vela Luka,
  • z Rijeky do Malého Lošinje (Lošinj), Novalji (Pag), Rábu (Ráb) a Splitu,
  • ze Splitu do Ancony, Dubrovníku, Jelsy (Hvar), Lumbardy (|Korčula), Ubli (Lastovo), Novalji (Pag), Pescary (Itálie), Puly, Rábu (Ráb), Resniku u splitského letišt, Rijeky a přístavu Vela Luka,
  • z přístavu Vela Luka do Ubli (Lastovo), Resniku u splitského letiště a Splitu,
  • ze Zadaru do Malého Lošinje, Puly a Rábu (Ráb).

V ceníku jsou zvýhodněny objednávky předem a levnější jsou také zpáteční letenky. Jednosměrný Let hydroplánem ze Splitu do Jelsy stojí v základní ceně 399 kun na osobu (let trvá 11 min), ze Splitu do Rijeky 899 kun (let trvá 65 min), ze Splitu do Ancony 499 kun (let trvá 59 min), z Rijeky do Rábu 399 kun na osobu (let trvá 17 min), z Rijeky do Malého Lošinje také 399 kun (let trvá 22 min).

Jelsa
Jelsa

Investiční náklady na nákup hydroplánů a na vybudování základen (přístavišť) jsou značné – firma ECA dosud investovala 25 milionů eur a plánuje vynaložit dalších 22 milionů eur. Probíhají jednání s kanadskou firmou Viking Air, o nákupu dalších hydroplánů. Do roku 2020 by se flotila měla rozšířit na 22 hydroplánů. Společnost postupně buduje své letecké základny na moři (přístaviště), ale v řadě případů jsou jednání s místními orgány a přístavními správami velice zdlouhavá a komplikovaná. V případě Dubrovníku, Malého Lošinje, Zadaru, italské Ancony a Pescary musí zatím využívat jako náhradní řešení zdejší letiště. V plánu jsou další destinace, například Šibenik, Cres, Krk, Sali (Dugi otok), Mljet a v Itálii Ravenna, Brindisi a Bari.

Zatím jsou základny vybudovány v těchto destinacích:

  • Split: přístaviště na vodě v trajektovém přístavu,
  • Resnik: přístaviště na vodě u splitského letiště, u základny Divulje,
  • Pula: základna na vodě v přístavu (Ulica Svetog Petra), nedaleko pulského amfiteátru - Areny,
  • Vela Luka (Korčula): přístaviště na vodě u trajektového přístaviště,
  • Ubli (Lastovo): přístaviště na vodě u trajektového přístavu,
  • Novalja (Pag): přístaviště na vodě ve městě,
  • Jelsa (Hvar): přístaviště na severním pobřeží zátoky,
  • Ráb (Ráb): přístaviště na vodě na nábřeží proti starému městu,
  • Rijeka: přístaviště na vodě v přístavu u trajektového přístaviště,
  • Lumbarda: přístaviště na vodě v zátoce v centru obce.

Informace: European Coastal Airlines: www.ec-air.eu.

Split
Split

Zdroj informací:

Mohlo by vás zajímat