Podle statistiky chorvatské Agentury pro příbřežní linkovou námořní dopravu bylo v roce 2017 na trajektových, lodních a rychlých lodních linkách přepraveno celkem 13 506 173 cestujících a 3 294 172 vozidel. V porovnání s předchozím rokem vzrostl počet přepravených cestujících o 4,3 procenta a počet přepravených vozidel o 6,2 procent.
Na chorvatském Jadranu je v provozu dvacet pět pravidelných lokálních trajektových linek mezi pevninou a ostrovy i ostrovy navzájem. Převezly celkem 10,9 milionu cestujících a 3,3 milionu vozidel. Loni opět byla nejfrekventovanější trajektovou linkou s velkým náskokem linka Split - Supetar na ostrově Brači. Přepravila 1,965 milionu cestujících. Druhou nejpoužívanější linkou je trajektová linka Valbiska - Merag z ostrova Krku na Cres (1,126 milionu) a na třetím místě se co do počtu cestujících umístila trajektová Zadar - Preko na ostrově Ugljanu (1,073 tisíc). V pořadí převezených cestujících následují linky Prizna - Žigljen na ostrov Pagu (870 tisíc), Stinica - Mišnjak na ostrově Rábu (851 tisíc) a Split - Stari Grad na ostrově Hvaru (801 tisíc). Kromě linky Stinica - Mišnjak (Rapska plovidba) provozuje uvedené linky společnost Jadrolinija. Naopak nejméně cestujících zaznamenala trajektová linka Dubrovník - Koločep - Lopud - Sudjuradj s necelými 19 tisíci cestujícími, což je dáno tím, že obyvatelé a návštěvníci ostrovů Koločep, Lopud a Šipan mnohem více využívají klasickou lodní linku.
Pokud porovnáme počet přepravených vozidel na jednotlivých trajektových linkách, první místo na chorvatském Jadranu znovu obsadila linka Valbiska - Merag z ostrova Krku na Cres (449 tisíc), za ní následuje linka linka Split - Supetar na Brači (387 tisíc) a třetí místo obsadila Zadar - Preko na ostrově Ugljanu (337 tisíc).
Rychlé lodní linky - katamarány převezly celkem 1,020 milionu cestujících. Prvenství mezi šestnácti rychlými lodními linkami patří lince Split - Hvar - Vela Luka na Korčule - Ubli na Lastovu (135 tisíc), kterou provozuje společnost Jadrolinija. Další místa pak obsadily linky Split - Hvar - Prigradica - Korčula (126 tisíc), také společnosti Jadrolinija a Zadar - Sali - Zaglav - Bršanj na ostrově Dugi otok (100 tisíc), kterou provozuje společnost G&V Line Iadera.
Klasické lodní linky v loňském roce převezly 1,586 milionu cestujících. Na prvním místě mezi dvanácti klasickými lodními linkami se umístila velmi vytížená linka Zadar - Preko, která převezla 620 tisíc cestujících. Druhé místo patří lince Dubrovník - Koločep - Lopud - Šipan (242 tisíc) a třetí lince Orebić - Korčula (222 tisíc). První dvě provozuje Jadrolinija, třetí KTD Bilan.
Největším chorvatským přepravcem ve veřejné lodní dopravě je státní společnost Jadrolinija, která se na počtu převezených cestujících podílí 87 procenty. Další místa zaujímají společnosti Rapska plovidba (6,3 procenta), KTD Bilan (1,6 procenta), G&V Line Iadera (1,4 procenta) a Kapetan Luka (0,9 procent).
Podrobná statistika za rok 2017 (v pdf): Agencija za obalni linijski pomorski promet
Další informace na našich stránkách: Lodní doprava
Zdroj informací:
- Agentura pro příbřežní linkovou námořní dopravu (Agencija za obalni linijski pomorski promet): www.agencija-zolpp.hr