V dubnu letošního roku byl zahájen velký cyklus investic do chorvatských přístavů, který má zlepšit spojení jadranských ostrovů s pevninou. Obyvatelům ostrovů umožní lepší dostupnost zaměstnání a veřejných služeb na pevnině, například školství, zdravotnictví, kultury a sportu služeb. To bude mít pozitivní vliv na zvýšení životní úrovně ostrovanů a snížení vysídlování ostrovů. V konečném důsledku bude působit jako pobídka chorvatskému hospodářství, rybářství a cestovnímu ruchu. Investice do infrastruktury, především trajektových přístavů, přinesou větší komfort cestování v letní turistické sezóně a lepší možnosti spojení v přístavech od Istrie, přes kvarnerské a dalmatské ostrovy až po dubrovnickou oblast.
Do tohoto investičního cyklu je zahrnuto 28 následujících projektů:
- výstavba nového nábřeží u římského amfiteátru v Pule,
- rekonstrukce a dostavba západní části přístavu v Cresu na stejnojmenném ostrově,
- dostavba přístavu v Crikvenici,
- oprava a prodloužení současného přístavu na ostrově Unije,
- dostavba přístavu v Bašce na ostrově Krku,
- rekonstrukce přístavu Tovarnele u Novalje na ostrově Pag,
- nová rampa v trajektovém přístavu Stinica (pro přepravu na ostrov Ráb),
- rekonstrukce trajektového přístavu Mišnjak na ostrově Ráb,
- rekonstrukce a sanace nábřeží a mola Pumpurela v přístavu Ráb,
- vybudování nového trajektového přístavu ve Tkonu na ostrově Pašman,
- dostavba městského přístavu Sali na ostrově Dugi otok,
- výstavba trajektového přístavu Kaprije na stejnojmenném ostrově,
- výstavba trajektového přístavu v zátoce Boca na ostrově Zlarin,
- úpravy v přístavu Stomorska na ostrově Šolta,
- úprava nábřeží v části Vlačica ve městě Supetar na ostrově Brač,
- úprava části nábřeží v obci Pučišća na ostrově Brač,
- úprava nábřeží v části Priko v přístavu Stari Grad na ostrově Hvar,
- dostavba operativního nábřeží ve městě Hvar na stejnojmenném ostrově,
- dostavba jižního mola v přístavu Jelsa na ostrov Hvar,
- dostavba vnějšího stání v přístavu Drvenik (pro přepravu na ostrov Hvar),
- dostavba vnějšího stání v přístavu Sućuraj na ostrově Hvar,
- nový přístavní terminál pro cestující v přístavu Vela Luka na ostrově Korčula,
- nový přístav v zátoce Polačišće v Korčule na stejnojmenném ostrově,
- sanace přístavního mola Puntin v přístavu Korčula,
- výstavba operativního nábřeží u trajektového přístavu Dominče v Korčule,
- výstavba trajektového přístavu v Perně u Orebiće na poloostrově Pelješac,
- sanace a rekonstrukce nábřeží v přístavu Donje Čelo na ostrově Koločep,
- sanace přístavního mola v přístavu Račišće.
Dosud byly infrastrukturní projekty toho typu financovány ze státního rozpočtu, ale nyní se objevila možnost financování z prostředků Evropské unie určených na rozvoj přístavů pro veřejnou dopravu s cílem integrace chorvatských ostrovů do širší dopravní sítě a vytváření předpokladů pro místní hospodářský růst. Výrazně bude zvýhodňována trajektová přeprava a malé přístavy, významné pro ostrovní obyvatelstvo. Z operačního programu "Konkurenceschopnost a soudržnost" má být investováno celkem 176 milionů kun.
Jako první získal prostředky z Evropské unie projekt výstavby nového trajektového přístavu ve Tkonu, na ostrově Ugljanu. Smlouvu o poskytnutí nenávratných finančních prostředků v hodnotě 32 milionů kun uzavřeli v polovině dubna představitelé Ministerstva moře, dopravy a infrastruktury (Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture), Přístavní správy Zadar (Lučka uprave Zadar) a Centrální agentury pro financování, uzavírání smluv a projekty EU (Središnja agencija za financiranje i ugovaranje programa i projekata Europske unije).
Budování trajektového přístavu ve Tkonu na ostrově Pašmanu začalo již v roce 2015 a dokončení se předpokládá v roce 2020. Tkon má v současné době trajektové spojení s Biogradem na moru, a to deseti linkami denně, v sezóně třinácti. Co do počtu převážených cestujících stojí Tkon se svými 455 000 na devátém místě v Chorvatsku. Většina cestujících mimo turistickou sezónu tvoří žáci, studenti a pracující, dojíždějící každý den z Pašmanu do Biogradu a zpět.
Nově budovaný trajektový přístav ve Tkonu se nachází 300 metrů severozápadně od současného přístaviště. Bude mít přístavní molo dlouhé 64 metrů s dvěma stáními pro trajekty, prostor pro nakládku a vykládku, parkoviště a další vybavení. Dno v přístavu se prohloubí o čtyři metry, takže tu budou moci přistávat i větší plavidla.
Zdroj informací:
- Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture: www.mppi.hr
- Jutarnji list: www.jutarnji.hr