Falkuša |
Chorvatské historické rybářské lodi falkuša z městečka Komiži na ostrově Visu se dostalo veliké pocty. Byla oficiálně pozvána, aby spolu se dvěma vikingskými loděmi – drakary plula v čele velkolepé přehlídky tří set historických plavidel na hlavní slavnosti k dvousetletému výročí založení Norského království, která se bude konat koncem července v hlavním městě Norska, Oslu.
Falkušu pozvalo na oslavy norské sdružení na ochranu maritimní kultury Forbundet Kysten, které pozvání adresovalo chorvatskému sdružení Ars Helieutica v Komiže, jež je již patnáct let úspěšným propagátorem chorvatského maritimního dědictví ve světě.
Představitelé norské instituce se s komižskou falkušou seznámili na Festivalu moře v Brestu v roce 2008, kam byly Chorvatsko a Norsko pozvány jako čestní hosté. Norové se zúčastnili i v minulém roce jako hosté "Festivalu moře - Rota Palagruzona" v Komiži (podrobněji: Obnovení historické regaty Rota Palagruzona na trase Komiža – Palagruža), a to i s jednou norskou historickou lodí, která plula historickou regatu. Přitom se seznámili s bohatou historií rybářských lodí na Jadranu.
Falkuša "Comeza Lisboa" |
Komižská falkuša je nejatraktivnější chorvatská historická rybářská loď. Je to typ gajety, která se používala pro rybolov na otevřeném moři na ostrovech Vis, Palagruža a Korčula. Byla to štíhlá loď 9 metrů dlouhá s maximální rychlostí do 8 uzlů za hodinu, s nosností 5,5 tuny nákladu ryb. Měla jednu latinskou plachtu a dvě až čtyři vesla (veslovalo se vestoje). Posádku tvořilo až pět mužů. Aby se na loď vešlo více ryb, mohly se podle potřeby zvýšit boky lodi o bočnice – dřevěné desky tzv. falky (odtud název falkuša), již se boky lodi zvýšily až o půl metru.
Falkuše byly běžně používanou rybářskou lodí v uvedené oblasti ještě ve druhé polovině 20. století, kdy se poslední falkuša potopila při bouři v roce 1986, ale jejich zlatým obdobím bylo 18. století. Právě komižská gajeta – falkuša bývala jedinou lodí postavenou speciálně pro rybolov na otevřeném moři – komižští rybáři ji právě bočnicemi – falkami přizpůsobovali pro rybolov tažných ryb v oblasti Palagružské ostrovní skupiny.
Falkuša "Comeza Lisboa" na startu regaty Rota Palagruzona |
Po zániku poslední původní falkuše se kulturní sdružení Ars Halieutica snažilo oživit starou tradici této půvabné rybářské lodi a vytvořit její věrnou rekonstrukci, což se již podařilo v roce 1999.
Účastí na oslavách v Oslu však falkuša neskončí hned svůj pobyt u norských přátel. Bude se deset až dvanáct dní plavit s vybranými norskými historickými loděmi norskými fjordy, od místa k místu až do města Riseru, kde se zúčastní mezinárodního festivalu „Risor Wooden Boat“. Na své plavbě bude propagovat přírodní krásy i kulturněhistorické památky, především jaderského pobřeží a ostrovů.
Plavbu falkuše bude doprovázet i výstava fotografií známého chorvatského fotografa Iva Pervana o regatě "Rota Palagruzona". Výstava se bude konat v Královském námořním muzeu v Oslu.
Zdroj informací:
- Slobodna Dalmacija: www.slobodnadalmacija.hr
- Ars Halieutica: www.insula-ultima.com