Historická loď falkuša z ostrova Visu se zúčastní přehlídky v Norsku

Chorvatsko... Články ... Aktuality ... Historická loď…
Publikováno: 12.05.2014
Falkuša
Falkuša

Chorvatské historické rybářské lodi falkuša z městečka Komiži na ostrově Visu se dostalo veliké pocty. Byla oficiálně pozvána, aby spolu se dvěma vikingskými loděmi – drakary plula v čele velkolepé přehlídky tří set historických plavidel na hlavní slavnosti k dvousetletému výročí založení Norského království, která se bude konat koncem července v hlavním městě Norska, Oslu.

Falkušu pozvalo na oslavy norské sdružení na ochranu maritimní kultury Forbundet Kysten, které pozvání adresovalo chorvatskému sdružení Ars Helieutica v Komiže, jež je již patnáct let úspěšným propagátorem chorvatského maritimního dědictví ve světě.

Představitelé norské instituce se s komižskou falkušou seznámili na Festivalu moře v Brestu v roce 2008, kam byly Chorvatsko a Norsko pozvány jako čestní hosté. Norové se zúčastnili i v minulém roce jako hosté "Festivalu moře - Rota Palagruzona" v Komiži (podrobněji: Obnovení historické regaty Rota Palagruzona na trase Komiža – Palagruža), a to i s jednou norskou historickou lodí, která plula historickou regatu. Přitom se seznámili s bohatou historií rybářských lodí na Jadranu.

Falkuša
Falkuša "Comeza Lisboa"

Komižská falkuša je nejatraktivnější chorvatská historická rybářská loď. Je to typ gajety, která se používala pro rybolov na otevřeném moři na ostrovech Vis, Palagruža a Korčula. Byla to štíhlá loď 9 metrů dlouhá s maximální rychlostí do 8 uzlů za hodinu, s nosností 5,5 tuny nákladu ryb. Měla jednu latinskou plachtu a dvě až čtyři vesla (veslovalo se vestoje). Posádku tvořilo až pět mužů. Aby se na loď vešlo více ryb, mohly se podle potřeby zvýšit boky lodi o bočnice – dřevěné desky tzv. falky (odtud název falkuša), již se boky lodi zvýšily až o půl metru.


Falkuše byly běžně používanou rybářskou lodí v uvedené oblasti ještě ve druhé polovině 20. století, kdy se poslední falkuša potopila při bouři v roce 1986, ale jejich zlatým obdobím bylo 18. století. Právě komižská gajeta – falkuša bývala jedinou lodí postavenou speciálně pro rybolov na otevřeném moři – komižští rybáři ji právě bočnicemi – falkami přizpůsobovali pro rybolov tažných ryb v oblasti Palagružské ostrovní skupiny.

Falkuša
Falkuša "Comeza Lisboa" na startu regaty
Rota Palagruzona

Po zániku poslední původní falkuše se kulturní sdružení Ars Halieutica snažilo oživit starou tradici této půvabné rybářské lodi a vytvořit její věrnou rekonstrukci, což se již podařilo v roce 1999.

Účastí na oslavách v Oslu však falkuša neskončí hned svůj pobyt u norských přátel. Bude se deset až dvanáct dní plavit s vybranými norskými historickými loděmi norskými fjordy, od místa k místu až do města Riseru, kde se zúčastní mezinárodního festivalu „Risor Wooden Boat“. Na své plavbě bude propagovat přírodní krásy i kulturněhistorické památky, především jaderského pobřeží a ostrovů.

Plavbu falkuše bude doprovázet i výstava fotografií známého chorvatského fotografa Iva Pervana o regatě "Rota Palagruzona". Výstava se bude konat v Královském námořním muzeu v Oslu.


Zdroj informací:


Mohlo by vás zajímat