Cyklistické stezky na ostrově Vis

Chorvatsko... Články ... Témata ... Cyklistické stezky…
Publikováno: 18.12.2002

Turistické sdružení splitsko-dalmatské župy (Turistička zajednica Županije splitsko-dalmatinske) vydalo pěkný prospekt "Central Dalmatia by Bike - Vis", který obsahuje plánek ostrova s vyznačnými trasami, grafy jednotlivých tras s nadmořskými výškami i vzdálenostmi jednotlivých bodů na trase a velmi stručné popisy tras i v češtině. Prospekt by měl být k dispozici v místních turistických sdruženích (turistička zajednica) nebo také v pražské kanceláři Chorvatského turistického sdružení. Bližší informace o ostrově najdete u popisu ostrova Vis a u popisů jednotlivých míst na ostrově.

Cyklostezka č. 1

Komiža (5 m) - Sv.Mihovil (330 m), 4,3 km - Kostirna (90 m), 4,2 km - Vis (5 m), 2,2 km - odbočka na Križ (30 m), 1,1 km - Križ (205 m), 1,2 km - Sv.Kuzma (210 m), 0,5 km - Žena Glava (220 m), 5,2 km - Podšpilje (215 m), 0,5 km - Podhumlje (230 m), 1,2 km - kopec nad Podhumlje (285 m), 1,3 km - Komiža (5 m), 6,2 km

Obtížnost trasy: středně těžká
Délka trasy: 27,9 km
Převýšení: 330 m
Trvání jízdy: cca 2,5 hod

Stezka vede z městečka Komiža východním směrem asfaltovou silnicí prudce do kopce ke kostelíku sv.Michala (Sv.Mihovil). Pak strmě klesá ke Kostirně a dále do městečka Vis. Po prohlídce městečka se stezka opět vrací na silnici a stoupá velmi ostře kolem kostelíka sv.Kříže (Sv.Križ) do osady Križ (krásný výhled). Zde odbočuje doprava (směrem na západ) na štěrkopískovou cestu, dále pokračuje prudce nahoru kolem kostelíka sv.Kosmy (Sv.Kuzma), až do obce Žena Glava (bez větších terénních výkyvů), kde se opět napojuje na asfaltku. Za obcí je možno udělat krátkou odbočku doprava k Titově jeskyni (Titova špilja), kde bylo koncem 2.svět.války sídlo gen.štábu národněosvobozeneckých vojsk a J.B.Tita. Stezka pak po asfaltce zamíří na jih do Podšpilje (obchod, víno, ubytování). Na křižovatce v obci odbočuje vpravo (k západu) opět asfaltkou na Podhumlje. Odtud silnice stoupá až k Ravnu (krásné výhledy) a v závěru cesty klesá zpět do Komiže.

Cyklostezka č. 2

Vis (5 m) - odbočka na Križ (35 m), 1 km - Križ (205 m), 4,8 km - Dudikovac (145 m), 1,4 km - vrch (nová cesta) (185 m), 1 km - Milna (5 m), 2,6 km - křižovatka Milna - Rukavac (75 m), 2,6 km - křižovatka na Komižu (190 m), 2,5 km - Plisko Polje (145 m), 1,5 km - Marine zemlje (135 m), 1,4 km - návrat na cestu (150 m), 1,4 km - Podšpilje (215 m), 2,6 km - Žena Glava (220 m), 1,2 km - Sv.Kuzma (210 m), 4,8 km - Križ (205 m), 1,2 km - Vis (5 m), 4,4 km

Obtížnost trasy: středně těžká
Délka trasy: 34,4 km
Převýšení: 220 m
Trvání jízdy: cca 2,5 hod

Stezka stoupá z městečka Visu po asfaltce směrem k jihvýchodu kolem kostelíka sv.Kříže (Sv.Križ) do obce Križ (krásný výhled). Zde odbočuje doleva (směrem na východ) na štěrkopískovou cestu, klesá 1,4 km a opět se napojuje na uzoučkou cestu. Tou dorazí až k jihovýchodnímu pobřeží ostrova (krásné výhledy na roztroušené ostrůvky u pobřeží) k obci Smokovo. Zde se stezka stáčí k jihozápadu a vede dále kolem pobřeží, které opouští v zátoce Milna. Pokračuje přes obce Milna a Podstražje (možnost nákupu). Za obcí je možno odbočit k moři do obce Rukavac. Stezka pak stoupá k severozápadu až na křižovatku (zde je možno okruh zkrátit, odbočit doprava a přes Križ se vrátit do Visu), kde stezka odbočuje vlevo (směrem k západu) přes obec Plisko polje (restaurace, obchod) až do obce Podšpilje (obchod, víno). Cestou mezi obcemi Plisko polje a Podšpilje je možno odbočit na několika místech k jihu do nádherných zátok na jižním pobřeží ostrova - např. do proslulé zátoky Stiniva nebo Travna a dalších. Na křižovatce v obci Podšpilje odbočuje asfaltka doprava (k severu) do osady Žena Glava. Před ní je možno ještě udělat krátkou odbočku doleva k Titově jeskyni (Titova špilja), kde bylo koncem 2.svět.války sídlo gen.štábu národněosvobozeneckých vojsk a J.B.Tita. V osadě Žena Glava pak odbočuje doprava (k východu) štěrkopísková cesta, která vede skalnatou krajinou, olivovými sady , kolem kostelíku sv.Kosmy (Sv.Kuzma) až do obce Križ. Odtud pak sjíždí asfatkou do zpět do městečka Visu.

« Cyklistické stezky ve Střední­ Dalmácii «

Související články

Nové cyklistické a turistické mapy dalmatských ostrovů
Cyklistické a turistické mapy dalmatských ostrovů