Pobřeží Jadranu, proslulé svou členitostí a tisícem ostrovů, syntézou památek minulosti a přírodních krás, přitahovalo vždycky ty, kdo mohli křižovat moře na nějakém plavidle, užívat jedinečného koupání v osamělých zátokách, zakotvit na místě, které odpovídalo jejich momentálnímu rozpoložení. Obliba jachtingu na Jadranu stoupá, a to i u jachtařů z České republiky. Většinou si najímají lodě u charterových agentur. Někteří si už pořídili vlastní plavidla a ponechávají je přes zimu v bezpečí chorvatských marin, aby se mohli příští rok vrátit jen tak na lehko.
Loď při plavbě
Pravidla pro příjezd a pobyt zahraničních jachet a lodí určených pro sport a zábavu
Dne 26. července 2013 začala platit nová Vyhláška o podmínkách pro příjezd a pobyt cizích jachet a lodí určených pro sport a zábavu ve vnitřních mořských vodách a teritoriálním moři Chorvatské republiky (Uredba o uvjetima za dolazak i boravak stranih jahti i brodica namijenjenih sportu i razonodi u unutarnjim morskim vodama i teritorijalnom moru Republike Hrvatske – NN 97/13), kterou se sjednocují práva a povinnosti občanů členských zemí Evropské unie a dalších cizích občanů s právy a povinnostmi chorvatských občanů při plavbě na jachtách a lodích v Chorvatské republice.
Nejvýznamnější novinkou v porovnání s předešlou právní úpravou je zrušení nálepky "viněty" (vinjeta, dříve vydané viněty platí do vypršení jejich platnosti) a "seznamu posádky" (crew list), tedy omezení počtu osob, které mohou na cizích (zahraničních) jachtách a lodích pobývat (maximálně do 230 procent kapacity plavidla).
Velitel plavila, které připlouvá do Chorvatské republiky po moři, je povinen nejkratší cestou doplout do nejbližšího přístavu určeného pro mezinárodní provoz kvůli vyřízení hraniční kontroly a je povinen:
- podrobit se hraniční kontrole;
- ověřit seznam posádky a cestujících, kteří se nacházejí na plavidle, v Přístavním kapitanátu nebo jeho pobočce;
- zaplatit poplatek za bezpečnost plavby a ochranu moře před znečistěním, poplatek za užívání objektů bezpečnosti plavby a další předepsané poplatky;
- zaplatit pobytovou taxu;
- přihlásit k pobytu cizí státní příslušníky na plavidle v souladu s předpisy.
Velitel plavila, které bylo do Chorvatské republiky po souši nebo kotví v Chorvatské republice, je před započetím plavby povinen:
- zaplatit předepsané poplatky za bezpečnost plavby;
- zaplatit pobytovou taxu (informace v části: Ubytování)
- přihlásit k pobytu cizí státní příslušníky na plavidle v souladu s předpisy.
Aktuální částky těchto poplatků najdete v aktualitě: Ceny 2015 - jachting.
V případě, že se na jachtě či lodi nenachází její vlastník nebo člen jeho užší rodiny, musí mít uživatel plnou moc podepsanou vlastníkem.
Na plavidle, které se plaví v Chorvatské republice, se musí kvůli ověření nacházet následující dokumenty v originálu:
- potvrzení, že byly zaplaceny předepsané poplatky;
- osvědčení, že je plavidlo způsobilé k plavbě;
- osvědčení, že je osoba, která velí plavidlu, způsobilá k řízení plavidla v souladu s národními pravidly země, pod jehož vlajkou pluje, nebo v souladu s předpisy Chorvatské republiky (Seznam uznávaných zahraničních průkazů: Popis priznatih stranih isprava/dozvola - MPPI);
- potvrzení o pojištění odpovědnosti za škody způsobené třetím osobám;
- osvědčení o vlastnictví nebo plná moc k jeho užívání.
Občané členských zemí EU musí mít k dispozici doklad, že za plavidlo byla zaplacena daň z přidané hodnoty (DPH) nebo clo, tedy důkaz, že má plavdlo status zboží Evropské unie:
- doklad T2L nebo
- originální účet nebo
- potvrzení daňového úřadu nebo
- jiný doklad o zaplacení DPH.
Velitel plavila je před odplutím z Chorvatské republiky povinen:
- podrobit se hraniční kontrole;
- ověřit seznam posádky a cestujících, kteří se nacházejí na plavidle, v Přístavním kapitanátu nebo jeho pobočce.
Po splnění předepsaných povinností je velitel plavidla povinen co nejkratší cestou opustit vnitřní moře a teritoriální moře Chorvatské republiky.
Předpisy jsou k dispozici na stránkách Ministerstva moře, dopravy a infrastruktury Chorvatské republiky v části Nautika.
Informace o průkazech způsobilosti velitelů jachet v České republice:
- Ministerstvo dopravy ČR - Námořní úřad ČR: Jachtaři
Po startu
Námořní hraniční přechody
Stálé hraniční přechody pro mezinárodní přepravu osob a zboží – námořní doprava:- Raša Bršica,
- Rijeka,
- Zadar,
- Šibenik,
- Split,
- Ploče,
- Dubrovník.
Stálé hraniční přechody pro mezinárodní přepravu osob – námořní doprava:
- Umag,
- Poreč,
- Rovinj,
- Pula,
- Mali Lošinj (ostrov Lošinj),
- Korčula (ostrov Korčula),
- Ubli (ostrov Lastovo).
Sezónní hraniční přechody pro mezinárodní přepravu osob – námořní doprava, které jsou v provozu pouze od 1.4. do 31.10.:
- ACI marina Umag,
- Novigrad,
- Božava (ostrov Dugi otok),
- Sali (ostrov Dugi otok),
- Primošten,
- Stari Grad (ostrov Hvar),
- Hvar (ostrov Hvar),
- Vis (ostrov Vis),
- Komiža (ostrov Vis),
- Vela Luka (ostrov Korčula),
- Cavtat.
Jachtařské přístavy - mariny
Na chorvatském Jadranu je v současné době 45 oficiálních jachtařských přístavů - marin (Přehled jachtařských přístavů - marin). Všechny mariny mají přípoj vody, elektrického proudu, toalety, sprchy, některé i prodejny potravin, prodejny plavebních potřeb, čerpadla pohonných hmot. Jsou v nich velká parkoviště, dobře vybavené servisy. V mnohých je možnost ubytování. Většinou lze si zde najmout si loď, případně včetně potřebné posádky. Jsou zde k dispozici telekomunikační prostředky (telefon, fax, i počítače, někde také bezdrátové internetové připojení). Ve většině marin jsou stálá stání, kde je možné za poplatek zakotvit loď na libovolně dlouhou dobu (Ceny 2015 - jachting: Přístavní poplatky v marinách). Ceny v jednotlivých marinách se velmi liší!
V některých marinách jsou školy jachtingu (např. Pula, Rovinj, Jezera). Mimořádné postavení mezi nimi má mezinárodní škola jachtingu A. N. A. (Adriatic Nautical Academy) v obci Jezera na ostrově Murter ostrovech, která se těší výborné mezinárodní pověsti.
Veškeré podrobnější informace lze získat v ústředí ACI (Adriatic Croatia International Club) v Opatiji.
Jadranské mariny se účastní též mezinárodní soutěže o Modrou vlajku (Plava zastava). Soutěž má podobná kritéria jako soutěž pláží. I mariny se v této soutěži velmi dobře umisťují. V roce 2019 bylo oceněno 27 jachtařských přístavů (viz aktualita: Ocenění pro pláže a jachtařské přístavy "Modrá vlajka" v roce 2019).
Platí se přístavní poplatek i za stání v městských přístavech. Poplatek je dost vysoký, až 1 - 3 EUR za jeden metr délky lodi. Méně se platí za použití vyvazovacích bojí (v některých zátokách) a kotevních bójí.
V chorvatských vodách jsou stovky zátok s kotvišti - bez bójí, které se mohou používat bezplatně a bez omezení. V případě větrného počasí neposkytují však plnou ochranu - bouře může kotvu vytrhnout.
Pomoc v nouzi
Pátrací a záchranou službu koordinuje Národní ústředna pro koordinaci pátrání a záchrany na moři (Nacionalna središnjice za usklađivanje traganja i spašavanja na moru), která zajišťuje 24 hodinovou pohotovostní službu na VHF kanálech 10 a 16 a na bezplatném telefonním čísle 195. Staré čílo 9155 platí jen do 13. února 2013. V případě nehody na moři, stejně jako na pevnině, je možné volat Jednotné evropské číslo tísňového volání 112 (Jedinstveni europski broj za hitne službe 112) na telefon 112. Aktualita: Podle statistiky záchranné služby zahynulo na moři čtyřicet osob.