Nabídka lodí k pronajmutí se každoročně rozrůstá: od jednoduchých k nejluxusnějším lodím, od malých k velkým motorovým plachetnicím. Zájemce o "námořní" dovolenou na Jadranu si může najmout jachtu buď již přímo v ČR u některé specializované chartrové agentury nebo až na místě na jadranském pobřeží. Rozšiřují se i možnosti objednat si loď přes Internet. Nabídka typů a velikostí lodí, vč. možného počtu účastníků plavby, je veliká a poskytuje v obou případech slušný výběr. Zajímavé jsou i nabízené termíny, protože jachtařská sezóna na Jadranu je podstatně delší než sezóna v přímořských letoviscích, zejména těch na pevnině. Délka plavby se většinou řídí přáním zákazníka, tedy nájemce lodi. Jachtu je možné si najmout úplně bez posádky - to v případě, že někdo z účastníků plavby má mezinárodní průkaz o způsobilosti k řízení (vedení) plavidla. Je však možno si najmout loď s kvalifikovaným kapitánem, příp. i s další posádkou (např. kuchařem). Při takovémto chartrování je možné se dohodnout s agenturou, příp. s najatým kapitánem na předběžném programu plavby spíše rámcovém, který však může být jakkoli měněn a upravován. V některých případech, je však jachta pronajímána již v pevném termínu a s určeným programem, ale jeho úprava podle přání zákazníka nebývá problémem. Pokud je loď chatrována vůbec bez posádky nebo jen a kapitánem, zajišťuje si všechny další služby na lodi nájemce, tedy pasažéři. Ti obstarávají nákup potravin, vaření, úklid apod.
Ráno v zátoce
V praxi to znamená, že si skupina zájemců o plavbu na jachtě buď dohodne zaplatí nájem před odjezdem z ČR u nějaké české cestovních kanceláře nebo jachtařské agentury, které se ovšem chartrováním zabývají . Další možností je spojit se telefonicky nebo přes internet přímo chorvatskou chartrovací agenturou či cestovní kanceláří, zaplatit do Chorvatska zálohu (někdy se ani nepožaduje) a zbytek doplatit přímo při předání lodi. Pak již jen cestovatele čeká cesta, většinou vlastními auty do přístavu - mariny, kde najdou přistavenou loď, příp. i s kapitánem (kapitán často hovoří česky, takže je komunikace jednoduchá). Auta, v nichž si pasažéři obyčejně přivezou část potravin a nápojů pro plavbu (na většině jachet jsou lednice s mrazáky), zaparkuje po vyložení proviantu z auta na parkovišti mariny. Zájemci se též mohou rozhodnout pro nájem jachty samé až na místě, v Chorvatsku, podle okamžité nálady a časových i finančních možností. V tom případě se však může stát, že sortiment nabízených lodí nemusí být tak široký (zejména v plné sezóně) a požadovaná jachta nebude k mání.
Komfort na najatých lodích bývá různý. Moderní jachty jsou velmi pohodlně vybaveny, k dispozici je účelně zařízená kuchyňka s moderními vymoženostmi, spí se v malých oddělených kabinkách či kójích, dobrá je i možnost hygieny, vč. sprch. U těch starších lodí, které spíše splňují představu pirátského plavidla, je moderního komfortu méně, ale atmosféra na nich bývá snad ještě příjemnější, Ty se většinou chartrují i s kapitánem.
Při pronájmu lodi je potřeba složit kauci, a to pro případ poškození lodi. Tato kauce je vratná při odevzdání lodi v přístavu. Kauci je možno skládat hotově, šekem či kreditní kartou. Sjednáte-li si nevratné pojištění kauce, nemusíte kauci skládat.
Pokud si sami najímáte loď, doporučuje se dobře si prostudovat, co vše cena za pronájem zahrnuje. Pokud je loď dobře technicky vybavena (GPS, autopilot, elektrické navíjení kotvy apod.), bývá to již obsaženo v základní ceně. Další vybavení a služby mohou být, avšak nemusí být, placeny zvlášť – lůžkoviny, služby kapitána, člun, přívěsný motor, závěrečný úklid, pojištění složené kauce atd.
Některé české cestovní kanceláře nabízejí možnost okružních plaveb i pro ty, kdo nemají možnost ani zájem dávat sami dohromady kolektiv, který by s nimi takovou plavbu podnikl. Cestovní kanceláře samy shromažďují zájemce o takové plavby, většinou však v pevně stanovených termínech a s předem určeným programem a službami, vč. stravování na lodi. Často se jedná o plachetnice velmi romantického vzhledu s poměrně značným komfortem v ubytování s kapacitou 20 - 30 osob. Na zájezdy se většinou přihlašují sportovně založení lidé, kteří si dokáží užít bohatý sportovní program, který tyto zájezdy mívají. Posádka lodi pak většinou dovede vytvořit i z cizích jednotlivců výbornou partu. Ceny se samozřejmě liší jak podle komfortu lodi, tak i podle sezóny
Jednou z velkých předností jachtařských plaveb je jedinečná možnost provozování většiny dalších vodních sportů. Kromě nádherného koupání a plavání doslova ve dne v noci je možné např. holdovat potápění a sportovnímu rybolovu. Je však třeba mít na paměti, že i na jachtě jsou k provozovaní těchto sportů potřeba povolení, za něž se platí. Přitom právě jachta umožňuje přesuny na místa, která jsou pro tyto aktivity nejvhodnější, ať již to jsou mořské lokality nejbohatší rybami a dalšími mořskými živočichy, nebo podmořská místa s fantastickou florou a faunou a neobvyklými podmořskými útvary a nálezy. paměti, ze i na jachtě jsou k provozovaní těchto sportů potřeba povolení, za něž se platí. Přitom právě jachta umožňuje přesuny na místa, která jsou pro tyto aktivity nejvhodnější, ať již to jsou mořské lokality nejbohatší rybami a dalšími mořskými živočichy, nebo podmořská místa s fantastickou florou a faunou a neobvyklými podmořskými útvary a nálezy.
Můžete si přitom pro svá zastavení vybrat místa cestovním ruchem nedotčená, kam nesmějí auta a kde se tak trochu zastavil čas. Poznáte tu i místní obyvatele, pohostinné, nezkažené cestovním ruchem. Můžete navštívit, zejména na ostrovech, místa s jedinečnými kulturně historickými památkami, vzhledem k odlehlosti však téměř neznámá.
A kterou část Jadranu jachtaři - odborníci doporučují? Nejpřitažlivější a nejvyhledávanější jsou v současné době oblasti s četnými ostrovy a ostrůvky, dříve jen velmi málo navštěvované, cestovním ruchem neobjevené. Těmto požadavkům vyhovuje především oblast Severodalmatských ostrovů, vč. šibenického a zadarského archipelagu. Součástí této oblasti je i věhlasná lokalita, národní park Kornati (pozor, ten má však zvláštní statut, pro plavbu v něm je třeba zvláštní povolení, za které se platí, stejně tak i za další aktivity v rámci národního parku.
Další velmi oblíbenou lokalitou jsou Středodalmatské a Jihodalmatské ostrovy, především ty vysunuté až na samý okraj chorvatského Jadranu - např. ostrovy Vis a Biševo, Lastovo s několika početnými skupinami malých ostrůvků, Palagruža, Svetac, Jabuka, Brusnik. Ale neméně zájemců nemíří tak daleko, jejich cílem bývá Hvar s Paklenými ostrovy, ostrov Korčula a poloostrov Pelješac s přilehlými ostrůvky, Elafitské ostrovy, některé málo známé Kvarnerské ostrovy a další místa. Každý si z bohaté nabídky může vybrat podle svých zájmů a zaměření.
Ať se zájemce o jachting na Jadranu rozhodne pro kteroukoli z uvedených alternativ, jistě mu budou velmi dobrým pomocníkem námořní mapy Jadranu, především ty, které jsou vydány v Chorvatsku. Jsou dvojího druhu - velkoformátové (sada 14 map), nebo menší, zvané Male karte. Ty se prodávají bohužel jen ve dvou ucelených souborech, nikoli: jednotlivě. Ani ty velice, ani ty malé nejsou právě levné (jednotlivá, velká přijde téměř na 500 Kč, soubory malých téměř 3 000 Kč). Prodávají se jak u nás, tak i na jadranském pobřeží. Pro jachtaře jsou pomůckou téměř nepostradatelnou.
Že najmout si s přáteli jachtu a strávit na ní řadu překrásných dní nemusí byt zdaleka nad možnosti"obyčejného" návštěvníka z České republiky, je u nás málo známo. Obvykle se má zato, že jachting je sportem jen pro boháče. To ale platí jen pro majitele přepychových jachet nebo pro ty, kteří o koupi takové uvažují, což je skutečně investice nemalá. Ale najmout si s partou přátel nepříliš luxusní jachtu se přibližně rovná částce, kterou stojí dovolená " na souši v některém jadranském letovisku. Zájemce si může najmout jachtu pro 5 až 6 osob přibližně za 60 000 až 100 000 Kč. Jsou však k mání i jednodušší levnější i přepychovější dražší. Značné jsou i sezónní rozdíly cen. Vzhledem k délce jachtařské sezóny na Jadranu není výjimečná ani plavba v dubnu a říjnu - to se pak platí ta nejnižší částka, v květnu až červenci a v září se poplatek blíží k horní hranici, v srpnu je cena nejvyšší. Jachtaři - znalci Jadranu dávají přednost zářijovém a říjnovým plavbám, mnoho zahraničních jachtařů křižuje Jadran již v dubnu. Jestliže tedy tu mimosezónní částku vydělíme 6 účastníky plavby, pak na každého vychází podíl asi 10 000 Kč, což není suma nepřijatelná. Samozřejmě k tomu je nutné ještě připočítat částku na potraviny a na dopravu, ale to, se obvykle zvládne vlastními auty, při jejich plném vytížení, za přijatelnou cenu. Zbývá tedy ještě mít kolektivně k dispozici peníze na kauci (pohybuje se od 30 000 Kč výše), ale tu dostane najímající po skončení plavby zpět.
Ale je tu ještě poplatek za kapitánsky kurs, zakončený kapitánskou zkouškou, po jejímž absolvování se získává průkaz o způsobilosti k vedení (řízení) lodi, tedy poplatek za kapitánskou licenci . Stačí samozřejmě, má-li ji jeden z účastníků a není to investice na jeden rok, nýbrž na léta. Platí samozřejmě i pro plavbu na ostatních mořích. Kurzy vč. zkoušek je možné si zajistit u několika specializovaných agentur v ČR.
Velmi dobré informace mohou zejména novopečeným kapitánům poskytnout odborné příručky o jachtingu na Jadranu (cizojazyčné, některé i v českém překladu).
Obecné informace, které najdete na našich stránkách:- Jaderské moře (příliv a odliv, mořské proudy, teplota vody, větry atd.)
- Podnebí na Jadranu (teplota vzduchu, srážky, sluneční svit, vysílání předpovědí a zpráv o počasí atd.)
- Státní hydrometeorologický ústav (Državni hidrometeorološki zavod) - meteo.hr
- Chorvatský hydrogragický institut (Hrvatski hidrografski institut) - www.hhi.hr
Související článkyJachting a jachtařské přístavy - mariny |